EKONOMI > BERITA

Ekonomi Malaysia Dijangka Terus Berkembang Meskipun Berdepan Cabaran Luar - Amir Hamzah 

06/08/2024 01:05 PM

KUALA LUMPUR, 6 Ogos (Bernama) -- Ekonomi Malaysia berada di landasan yang baik meskipun berdepan risiko kemelesetan di Amerika Syarikat (AS), kata Menteri Kewangan II Datuk Seri Amir Hamzah Azizan.

“Ekonomi sebenar adalah yang paling penting. Sebab itu kita melihat kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK), Malaysia sememangnya kukuh.

“Kita berada di landasan yang baik dan akan terus berkembang,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Persidangan Kumpulan Wang Persaraan (Diperbadankan) Inspire 2024 di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika mengulas mengenai impak kemungkinan kemelesatan AS terhadap ekonomi negara.

Amir Hamzah berkata unjuran Jabatan Perangkaan Malaysia bahawa ekonomi negara akan berkembang 5.0 peratus pada separuh pertama 2024, berada pada tahap tertinggi berbanding jangkaan Kementerian Kewangan sebanyak 4.0 peratus - 5.0 peratus.

“Sebab itulah, ringgit meningkat, bukan sahaja kerana AS ingin menurunkan kadar faedah tetapi turut kerana dasar yang bagus dibangunkan oleh kerajaan. 

“Kita lihat ada banyak perkembangan yang baik dan tahap keyakinan juga meningkat,” katanya. 

Beliau turut menyifatkan kejatuhan pasaran saham global semalam berikutan pembetulan berlebihan dan bersifat sementara dengan prestasi Bursa Malaysia dilihat pulih hari ini. 

“Ia berlaku di seluruh dunia kerana beberapa peristiwa yang berlaku seperti unjuran kadar pengangguran AS yang tinggi sedikit menyebabkan keyakinan berkurangan. 

“Terdapat juga jangkaan AS akan menurunkan kadar faedah. Kita lihat ada pegangan yang diambil, justeru, pasaran turun kerana settlement (penjualan) yang berlaku,” katanya. 

Pada 12.19 tengah hari ini, FTSE Bursa Malaysia KLCI (FBM KLCI) melonjak 30.85 mata kepada 1,567.33 daripada 1,536.48 pada Isnin.

-- BERNAMA 


 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan