EKONOMI > BERITA

Suruhanjaya Tenaga Akan Umum Pembida Berjaya Untuk LSS5 Pada November Depan

08/10/2024 05:17 PM

Oleh Siti Radziah Hamzah

KUALA LUMPUR, 8 Okt (Bernama) -- Suruhanjaya Tenaga (ST) akan mengumumkan pembida berjaya untuk pusingan kelima program Solar Skala Besar (LSS5) pada November depan, kata ketua pegawai eksekutifnya Datuk Razib Dawood.

"Pengumuman akan dibuat pada November depan. Saya tidak boleh mendedahkan butirannya," katanya kepada Bernama ketika ditemui di luar acara Enlit Asia 2024 di sini hari ini.

Pada April tahun ini, Kementerian Peralihan Tenaga dan Transformasi Air (PETRA) menerusi ST, mengumumkan tawaran kuota solar 2,000 megawatt (MW) melalui proses bidaan kompetitif di bawah fasa seterusnya program Solar Skala Besar (LSS).

Proses pembidaan adalah untuk LSS5 atau LSS-Peralihan Tenaga SuRiA - LSS5, menyasarkan jumlah kapasiti 2,000MWac dan loji tenaga solar di bawah program itu dijadualkan mula beroperasi pada 2026.

Terdahulu dalam sesi pleno, Razib berkata Malaysia tidak lama lagi akan mencapai kapasiti fotovoltaik solar sebanyak 7,000 MW.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan