EKONOMI > BERITA

Fokus Kerjasama Serantau Dalam Belanjawan Tingkat Kedudukan Malaysia

10/10/2024 09:50 PM

KUALA LUMPUR, 10 Okt (Bernama) -- Institut Penyelidikan Ekonomi Malaysia (MIER) percaya Belanjawan 2025 akan memberi tumpuan yang kukuh terhadap kerjasama serantau, khususnya dalam bidang kewangan, kerangkuman kewangan dan perdagangan rentas sempadan.

Badan pemikir itu berkata ini akan meningkatkan lagi kedudukan Malaysia sebagai pengerusi ASEAN pada tahun depan.

“Belanjawan ini akan menyokong inisiatif yang akan melonjakkan peranan Malaysia dalam perdagangan serantau serta integrasi ekonomi,” kata MIER dalam cetusan sebelum belanjawannya yang bertajuk “Belanjawan 2025: Membentuk Masa Depan Ekonomi Malaysia.”

Pengerusi ASEAN semasa, Laos akan menyerahkan jawatan pengerusi ASEAN kepada Malaysia semasa majlis penutupan Sidang Kemuncak ASEAN ke-44 dan ke-45 di Vientiane esok.

Sementara itu, MIER turut menekankan langkah kerajaan untuk memajukan lagi sektor kewangan Islam Malaysia, dengan tumpuan ke arah modal teroka dan model kewangan perkongsian ekuiti.

Dalam mengejar pertumbuhan mampan sektor itu, MIER berkata inisiatif ini akan menyokong amalan kewangan beretika selain menyelaraskannya dengan matlamat pembaharuan ekonomi kerajaan yang lebih luas.

Bagi pertumbuhan pembuatan serta perindustrian, belanjawan ini iakan menyasarkan sektor seperti semikonduktor, automotif termasuk tenaga boleh baharu, seterusnya, mewujudkan peluang pekerjaan bernilai tinggi dan memacu pertumbuhan yang mampan.

Pada masa yang sama, rebat cukai dan sokongan korporat juga akan diperkenalkan untuk perusahaan kecil dan sederhana bagi membantu mengurus kos perniagaan yang semakin bertambah, di samping sistem levi berperingkat untuk pekerja asing.

MIER ketika mengulas mengenai ekonomi hijau dan kelestarian menjangkakan bahawa insentif untuk teknologi mesra alam termasuk tenaga boleh baharu, kenderaan elektrik serta rangka kerja cukai karbon, akan diperluaskan.

Skim perdagangan karbon yang berpotensi juga boleh diperkenalkan untuk menyokong pengurangan pelepasan, berpandukan Pelan Hala Tuju Peralihan Tenaga Nasional.

Katanya lagi, ini akan menggalakkan penggunaan penyelesaian tenaga hijau serta peralatan cekap tenaga untuk selaras dengan prinsip tadbir urus alam sekitar, sosial dan korporat (ESG), yang agak kritikal bagi mengekalkan daya saing dalam pasaran global.

-- BERNAMA

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan