BERITA TERGEMPAR   PM Anwar arrives in Jakarta to attend Indonesian presidential inauguration | 
 EKONOMI > BERITA

Belanjawan 2025 Sejajar Dengan Trend Hartanah Global- Knight Frank

19/10/2024 06:56 PM

KUALA LUMPUR, 19 Okt (Bernama) -- Belanjawan 2025 yang menekankan infrastruktur berpaksikan rakyat dan kemampanan adalah sejajar dengan trend hartanah global seperti amalan bangunan hijau dan pembangunan berorientasikan transit, kata Knight Frank Malaysia.

Dalam satu kenyataan, ia berkata pengukuhan ringgit akan meningkatkan lagi keyakinan dalam kalangan pelabur asing untuk melabur di pasaran hartanah Malaysia, menjadikannya destinasi yang lebih menarik.

"Pelaburan ini akan bertindak sebagai pemangkin pertumbuhan pasaran hartanah, meningkatkan permintaan kediaman dan komersial serta meninggikan nilai hartanah bagi jangka panjang," katanya.

Menurut Knight Frank, projek-projek utama seperti pembesaran Lebuhraya Utara-Selatan, Sistem Transit Rapid Johor Bahru-Singapura (RTS), Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang dan Pelabuhan Klang dijangka meningkatkan kesalinghubungan sambil melebarkan jalan di Lingkaran Pulau Indah dan Pelabuhan Utara Klang yang memacu pertumbuhan hartanah.

Ia berkata ini akan merangsang permintaan untuk kedua-dua pembangunan kediaman dan komersial serta meningkatkan nilai hartanah jangka panjang.

Selain itu, firma berkenaan berkata memperkenalkan insentif cukai untuk pengaturan kerja yang fleksibel dijangka membentuk semula permintaan dalam sektor hartanah komersial.

“Tumpuan kerajaan terhadap sektor-sektor bernilai tinggi seperti elektrik dan elektronik (E&E) dan kecerdasan buatan (AI) yang disokong oleh insentif cukai pelaburan, berkemungkinan mewujudkan peluang untuk sektor hartanah perindustrian terutamanya dalam membangunkan logistik pintar dan taman perindustrian yang dipacu teknologi.

"Kami menjangkakan peningkatan minat dalam hab logistik dan kemudahan pembuatan kerana Malaysia terus mengembangkan sektor digital dan teknologi tingginya," katanya.

Sementara itu, Knight Frank berkata peruntukan belanjawan yang besar untuk Sabah dan Sarawak bertujuan mengurangkan jurang pembangunan dengan pembesaran lapangan terbang di Tawau dan Miri yang berupaya meningkatkan aktiviti pelancongan dan komersial di samping membentuk permintaan untuk hartanah perhotelan dan runcit.

Pembinaan Pusat Kanser Sarawak mengetengahkan pelaburan dalam infrastruktur penjagaan kesihatan, membuka peluang dalam hartanah yang berkaitan dengan penjagaan kesihatan,” tambahnya.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan