BELANJAWAN 2024 > BERITA

Timbalan Setiausaha Negara AS Izra Zeya Buat Kunjungan Hormat Ke Atas Teo Nie Ching

28/08/2024 12:33 AM

PUTRAJAYA, 27 Ogos (Bernama) -- Timbalan Menteri Komunikasi Malaysia Teo Nie Ching bertemu dengan Uzra Zeya, Timbalan Setiausaha Negara bagi Keselamatan Awam, Demokrasi dan Hak Asasi Manusia Amerika Syarikat (AS), dalam kunjungan hormat yang menekankan cabaran dan tanggungjawab bersama yang dihadapi kedua-dua negara dalam era digital.

Pertemuan itu yang berlangsung selama 45 minit dan disertai Duta Besar AS ke Malaysia Edgard Kagan bersama pegawai lain, menekankan usaha Malaysia di bawah kerajaan Madani untuk menegakkan kebebasan akhbar dan memastikan aliran maklumat yang bebas.

Ini termasuk inisiatif seperti penubuhan Majlis Akhbar, seperti yang dijelaskan oleh Teo.

Teo juga mendedahkan ancaman dalam talian yang semakin meningkat yang dihadapi rakyat Malaysia, termasuk penipuan, buli siber, perjudian dalam talian, maklumat salah dan berita palsu.

Zeya mengakui kebimbangan ini, dengan menyatakan bahawa ia adalah isu global.

"Negara besar dan kecil sama-sama bergelut dengan masalah ini," kata Zeya, menyerlahkan cabaran sejagat untuk mengemudi landskap digital.

Zeya berkongsi bahawa pejabatnya telah terlibat secara aktif dengan platform dalam talian dan penyedia perkhidmatan untuk menangani isu ini.

Beliau menekankan bahawa ia adalah tanggungjawab bersama untuk menguruskan penyebaran ucapan kebencian, perbuatan jenayah, dan maklumat salah dalam talian.

Perbualan juga merangkumi manfaat dan risiko yang dikaitkan dengan transformasi digital, yang menyumbang secara signifikan kepada pertumbuhan ekonomi dan dinamisme, penting bagi Malaysia dan AS.

Mereka juga menyatakan kebimbangan terhadap penyalahgunaan kecerdasan buatan (AI), termasuk bidang AI Regeneratif yang baru muncul, yang menawarkan kelebihan serta cabaran lebih besar.

Perbincangan itu mencerminkan komitmen berterusan kedua-dua negara untuk menangani kerumitan teknologi moden dan kesannya terhadap masyarakat.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan