BELANJAWAN 2024 > BERITA

Paris 2024: Sentiasa Fikir Positif Pacu Kejayaan Eddy Bernard

02/09/2024 06:58 AM

Daripada Amiril Muttaqien Meketar

PARIS, 1 Sept (Bernama) -- Atlet olahraga para negara Eddy Bernard tidak melihat kekurangan fizikal menghalang dirinya daripada berjaya dalam hidup apatah lagi mengharumkan nama negara dengan menjelmakan kilauan pingat sulung Malaysia pada Sukan Paralimpik Paris 2024.

Eddy menghadiahkan pingat gangsa 100 meter (m) lelaki T44 (kecacatan fizikal) buat negara dengan catatan 11.58 saat (s) pada hari keempat Sukan Paralimpik 2024 di Stade de France.

Walaupun dilahirkan dengan keadaan tangan dengan sebahagian jari bersambung dan kaki kecil di bahagian kanan, atlet dari Beluran, Sabah, itu sentiasa berfikiran positif malah sering meletakkan dirinya mampu membuat apa yang manusia dilahirkan dalam keadaan cukup sifatnya lakukan.

“Bila lihat orang lebih sempurna fizikalnya boleh buat, saya pun boleh. Saya selalu cuba positifkan diri saya.

“Kadang-kadang pernah rasa rendah diri namun saya cuba alih fikir benda lain dan lawan diri untuk an positif...jangan fikir negatif,” katanya ketika ditemui pada zon campuran di sini, hari ini.

Bukan sahaja memenangi gangsa, malah catatan masa 11.58s dilakukannyaturut memecahkan rekod Asia terdahulu milik wakil Sri Lanka, Indika Gamage iaitu 11.75s pada Kejohanan Olahraga Para Dunia 2024 di Kobe, Jepun, Mei lalu.

Dalam pada itu, pingat emas disambar wakil Afrika Selatan, Mpumelelo Mhlongo dengan catatan 11.12s manakala pingat perak menjadi  milik atlet Cuba, Yamel Luis Vives Suares dengan masa 11.20s.

Atlet berusia 23 tahun itu juga sememangnya dapat merasakan mampu menyumbang pingat pertama negara pada hari keempat temasya sukan berprestij dunia itu.

Beliau berkata kata-kata azimat jurulatihnya, Hamberi Mahat sebelum pertandingan juga banyak membakar semangatnya  melakar kejayaan tertinggi dalam karier sejak mula mewakili negara pada 2017.

“Coach kata bantai, bantai dan langar sahaja, jangan banyak fikir, fikir diri sendiri sahaja,” kata anak bongsu daripada enam beradik itu.

Pemenang perak Kejohanan Olahraga Para Dunia 2024 itu juga pada masa sama mahu mendedikasikan pingat gangsa dimenanginya kepada keluarga, Hamberi dan rakan-rakan atas dorongan diberikan mereka kepadanya selama ini.

Sukan Paralimpik Paris 2024 yang bermula 28 Ogos berakhir 8 Ogos ini.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan