BELANJAWAN 2024 > BERITA

Sistem Pendidikan Malaysia Tarik Lebih Ramai Penuntut Kazakhstan

08/09/2024 11:10 PM

KUALA LUMPUR, 8 Sept (Bernama) – Reputasi Malaysia untuk kecemerlangan akademik, kepelbagaian budaya, dan kos sara hidup berpatutan menjadikan ia pilihan popular bagi pelajar antarabangsa.

Kazakhstan, khususnya telah menunjukkan minat yang semakin meningkat dengan kedudukan negara itu merupakan antara 10 negara teratas dalam permohonan baharu pada 2024, menurut Education Malaysia Global Services (EMGS).

“Sejak 2020, lebih 1,900 pelajar Kazakhstan telah memohon untuk belajar di Malaysia, mencerminkan peningkatan minat yang ketara,” kata EMGS dalam satu kenyataan.

EMGS ialah sebuah syarikat di bawah bidang kuasa Kementerian Pendidikan Tinggi (KPT), yang bertanggungjawab terutamanya bagi memudahkan pemprosesan visa untuk semua pelajar antarabangsa dan mempromosikan Malaysia sebagai hab global untuk bakat dan pengetahuan.

Baru-baru ini, kembar empat Kazakh tiba untuk memulakan perjalanan akademik mereka di Universiti Teknologi dan Inovasi Asia Pasifik (APU) di Kuala Lumpur, yang dilakar oleh reputasi Malaysia untuk inovasi termaju dan pendidikan peringkat atasan.

EMGS menandakan satu kejayaan dengan mengalu-alukan permohonan pertamanya daripada kembar empat pelajar antarabangsa berusia 17 tahun. Alikhan, Alizhan, Zaragul, dan Zeregul yang akan melanjutkan pelajaran di peringkat Asasi dalam Pengkomputeran & Teknologi, Asasi dalam Kejuruteraan dan Asasi dalam Perniagaan & Kewangan.

Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) EMGS, Novie Tajuddin melahirkan keyakinan bahawa sistem pendidikan bertaraf dunia Malaysia dan layanan mesra akan menawarkan pengalaman yang tidak dapat dilupakan kepada kembar empat itu.

“Adalah satu penghormatan besar bagi kami untuk mengalu-alukan kembar empat dari Kazakhstan ke Malaysia untuk pengajian mereka. Kami sangat mengalu-alukan mereka ke rumah baharu mereka yang jauh dari rumah asal," katanya dalam satu kenyataan.

Beliau berkata EMGS bersama KPT komited untuk menjadikan Malaysia sebagai hab pendidikan pilihan dalam kalangan pelajar antarabangsa di seluruh dunia.

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif APU Datuk Parmjit Singh berkata universiti itu telah mengalu-alukan pelajar dari Kazakhstan dan negara Asia Tengah yang lain selama lebih 20 tahun.

“Pengalaman kami dengan pelajar dari rantau ini secara konsisten positif, kerana mereka sentiasa membanggakan negara mereka dengan bersikap teliti, matang dan berbudaya,” katanya.

“Dengan lebih 80,000 alumni yang berjaya di seluruh dunia, saya yakin Alikhan, Alizhan, Zaragul, dan Zeregul akan mendapat manfaat yang besar daripada keputusan mereka untuk belajar di sini.

Kami berharap dapat menyokong transformasi mereka menjadi profesional global ketika mereka memulakan perjalanan akademik mereka di APU dan menetap di Malaysia,” kata Parmjit.

Beliau berkata APU, sebagai universiti pertama dan satu-satunya universiti Malaysia yang diiktiraf oleh Agensi Jaminan Kualiti untuk Pendidikan Tinggi (QAA) UK, telah membina reputasi yang kukuh untuk kecemerlangan akademik.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan