BERITA TERGEMPAR   Flood preparation: 459 PPS identified in Kelantan, capable of accommodating more than 100,000 victims - MB | 
 BELANJAWAN 2024 > BERITA

Naib Presiden Indonesia Ma’ruf Amin Dan PM Anwar Eratkan Hubungan Semasa Sidang Kemuncak ASEAN

09/10/2024 11:52 PM

Oleh Mohd Iswandi Kasan Anuar

JAKARTA, 9 Okt (Bernama) -- Naib Presiden Indonesia, Ma’ruf Amin dan Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Anwar Ibrahim meluangkan masa bersama dalam suasana santai di luar sesi Sidang Kemuncak ASEAN di Pusat Konvensyen Kebangsaan, Vientiane, Laos, pada Rabu.

Kedua-dua pemimpin menekankan keakraban hubungan dua hala antara Indonesia dan Malaysia semasa waktu rehat, sambil berbual mesra ketika menikmati minuman, menurut Biro Akhbar dan Media Naib Presiden Indonesia.

Selain perbincangan tidak formal, Ma’ruf dan Anwar turut menunaikan solat bersama, dengan Anwar membaca iqamah manakala Ma’ruf bertindak sebagai imam.

"Detik ini bukan sahaja menonjolkan keakraban peribadi antara kedua-dua pemimpin, malah menjadi simbol hubungan kukuh yang semakin erat dan produktif antara kedua-dua negara pada masa hadapan," menurut kenyataan itu.

Ma’ruf mengetuai delegasi Indonesia berikutan Presiden Joko Widodo yang tidak hadir menjelang peralihan kuasa kepada Menteri Pertahanan dan presiden terpilih Prabowo Subianto pada 20 Oktober.

Terdahulu dalam sesi pleno, Ma’ruf menekankan tiga pencapaian penting yang telah memperkukuh peranan ASEAN dalam dekad yang lepas, termasuk penerimaan Pandangan ASEAN Mengenai Indo-Pasifik (AOIP), yang disifatkannya sebagai panduan strategik yang penting.

Beliau juga menyoroti Perkongsian Ekonomi Komprehensif Serantau (RCEP) sebagai pencapaian bersejarah, menyatakan bahawa ia adalah perjanjian perdagangan bebas terbesar di dunia, meliputi hampir 30 peratus daripada perdagangan global dan satu pertiga daripada populasi dunia.

Selain itu, beliau menyokong keahlian penuh Timor-Leste dalam ASEAN, yang disifatkan sebagai langkah bersejarah yang memperkukuh solidariti serantau.

"Keahlian Timor-Leste adalah langkah bersejarah yang bukan sahaja memperkukuh solidariti serantau tetapi juga mengukuhkan komitmen dan identiti ASEAN sebagai sebuah organisasi inklusif," kata Ma’ruf.

Namun, beliau mengingatkan agar kumpulan serantau  itu tidak mudah berpuas hati, menekankan keperluan ASEAN untuk menyesuaikan diri dan meningkatkan kerjasama dalam menghadapi cabaran global yang semakin kompleks.

"Dalam dunia yang berubah dengan pantas, cabaran masa depan menuntut ASEAN terus menyesuaikan diri dan bekerjasama dengan lebih erat," katanya.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan