BERITA TERGEMPAR   Flood preparation: 459 PPS identified in Kelantan, capable of accommodating more than 100,000 victims - MB | 
 BELANJAWAN 2024 > BERITA

ASEAN+3 Hadapi Cabaran Kenaikan Semula Inflasi, Ketidaktentuan Geopolitik - AMRO

10/10/2024 02:15 PM

SINGAPURA, 10 Okt (Bernama) -- Ekonomi ASEAN+3, dalam jangka masa terdekat, perlu terus berhati-hati terhadap risiko berkaitan dengan peningkatan semula inflasi, ketegangan geopolitik yang semakin buruk serta kelembapan pertumbuhan global, yang boleh mencabar daya tahan sistem kewangan rantau ini.

Ketua Ahli Ekonomi Pejabat Penyelidikan Makroekonomi ASEAN+3 (AMRO) Khor Hoe Ee berkata memandangkan sistem kewangan semakin saling terhubung justeru, pemantauan berterusan terhadap kesan susulan antarabangsa adalah penting selain langkah memperkukuh pengawasan dan kerjasama bertumpuan ASEAN+3.

“Ini termasuk meningkatkan pengawasan rentas sempadan, perkongsian data, ujian tekanan serantau, penyeliaan lokasi yang menempatkan hos serta sokongan mudah tunai untuk menguruskan dan mengurangkan potensi risiko itu secara berkesan,” katanya dalam kata pengantar “ASEAN+3 Financial Stability Report (AFSR 2024)” oleh AMRO yang dilancarkan, pada Khamis.

Beliau berkata tindakan untuk menstabilkan sektor hartanah perlu dilaksanakan untuk mengelakkan syarikat yang kukuh pada asasnya daripada mungkir disebabkan keadaan kredit yang ketat ekoran pasaran yang semakin buruk.

Usaha itu termasuk meningkatkan daya tahan institusi kewangan terutama bank yang lebih kecil dan pengantara kewangan bukan bank (NBFI), katanya.

Beliau berkata ASEAN+3 perlu memperkukuh asas ekonomi dan kewangan masing-masing serta meneguhkan kerangka pengawasan bagi memantau keadaan mudah tunai dolar Amerika Syarikat (AS) untuk meningkatkan daya tahan terhadap kejutan luaran dalam persekitaran yang bergantung kepada mata wang itu.

Tindakan lain termasuk mengukuhkan rangka kerja kehematan makro untuk bank dan NBFI serta menyediakan sokongan pembiayaan kepada ahli ekonomi yang menghadapi tekanan mudah tunai dolar AS, katanya.

Khor mencadangkan agar pergantungan struktur pada dolar AS dalam jangka masa sederhana hingga panjang dikurangkan dengan menggalakkan penggunaan mata wang tempatan dan membangunkan sistem pembayaran silang mata wang sewajarnya menjadi keutamaan penting.

“Untuk menangani risiko dan cabaran jangka masa pendek hingga panjang terhadap kestabilan kewangan ASEAN+3, rantau ini mesti bersatu sebagai kesatuan dan berusaha untuk daya tahan dan kestabilan,” katanya.

Khor berkata secara keseluruhannya, risiko terhadap kestabilan kewangan di seluruh ASEAN+3 pada 2024 didapati lebih rendah berbanding pada 2023, menawarkan peluang untuk pihak berkuasa membina semula ruang dasar di samping kekal berwaspada terhadap risiko yang muncul.

Beliau mendapati persekitaran pertumbuhan kukuh dan disinflasi semasa memberikan peluang kepada pihak berkuasa di rantau ini untuk mengurangkan hutang dan meningkatkan kapasiti fiskal bagi menguruskan kejutan yang mungkin berlaku.

“Membina semula rizab pertukaran asing ketika aliran masuk modal boleh meningkatkan lagi keyakinan pasaran dan menyediakan penampan terhadap turun naik pasaran yang melampau,” katanya.

Laporan AFSR 2024 menjelaskan bahawa sejak Disember 2023, risiko kewangan di rantau ASEAN+3 telah berkembang.

Walaupun beberapa risiko seperti inflasi yang tinggi, telah reda, manakala yang lain, seperti ketegangan geopolitik, telah meningkat.

Situasi geopolitik di Timur Tengah masih tegang, dan keputusan pilihan raya presiden AS yang akan datang merupakan punca utama ketidaktentuan pasaran kewangan.

“Bergantung kepada pihak yang akan memenangi pilihan raya itu, pasti akan ada implikasi terhadap rantau ini tahun depan,” katanya pada sidang akhbar semasa pelancaran laporan itu.

Beliau berkata Donald Trump sebagai Presiden akan memberi kesan yang lebih besar ke atas rantau ini.

Berkenaan ketegangan AS-China, beliau berkata rantau ini telah menguruskan keadaan itu dengan baik, meletakkan kedudukan rantau ini sebagai penghubung antara kedua-duanya dan menarik pelaburan yang besar, seperti di Malaysia yang telah menarik banyak kilang elektronik.

“Ini adalah masalah bagi ramai pembuat dasar kerana mereka bergantung kepada pihak yang memenangi pilihan raya, lihat keadaan yang berlaku di Timur Tengah, dan betapa teruknya ketegangan antara AS dan China,” katanya.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan