BERITA TERGEMPAR   The future of ASEAN must include Timor-Leste, whose inclusion will expand the region's economy and contribute to fulfilling our grand vision - PM Anwar | Laos secara rasmi serah kepengerusian ASEAN kepada Malaysia | 
 BELANJAWAN 2024 > BERITA

Myanmar Sedia Bekerjasama Dengan ASEAN Selaras Dengan Piagam, Kata Ketua Tentera

11/10/2024 09:12 PM

Oleh Vijian Paramasivam

PHNOM PENH, 11 Okt (Bernama) -- Ketua tentera Myanmar menyatakan bahawa kerajaan pimpinannya bersedia untuk bekerjasama dengan ASEAN bagi mencapai penyelesaian damai di negara Asia Tenggara yang dilanda kekacauan itu - selepas tiga tahun usaha diplomatik yang gagal.

Ketua junta Myanmar Jeneral Kanan Min Aung Hlaing, memberitahu panglima tentera laut ASEAN yang melawat bahawa “Myanmar berhasrat untuk menjalin hubungan mesra dengan semua negara anggota ASEAN”, lapor media kerajaan — The Global New Light of Myanmar.

“Myanmar akan bekerjasama dengan semua negara anggota ASEAN dari segi hubungan mesra dan semangat ASEAN, mengikut piagam ASEAN dan mengukuhkan hubungan persahabatan,” kata Aung Hlaing, Pengerusi Majlis Pentadbiran Negara, menurut laporan media kerajaan.

Pemimpin tentera itu bercakap pada Mesyuarat Panglima-Panglima Tentera Laut ASEAN ke-18 (18th ASEAN Navy Chiefs’ Meeting) yang diadakan di ibu negara Nay Pyi Taw pada Khamis.

Pemerhati menyifatkan pengumuman itu tepat pada masanya. Ketua tentera itu memberi isyarat kepada pemimpin tertinggi ASEAN yang menghadiri Sidang Kemuncak ASEAN ke-44 dan ke-45 di Vientiane, Laos — di mana krisis Myanmar yang sedang berlangsung sedang hangat dibincangkan.

Myanmar hanya menghantar Setiausaha Tetap Kementerian Luarnya untuk menghadiri Mesyuarat Menteri Luar ASEAN di Vientiane.

Pada perhimpunan panglima tentera laut itu, Aung Hlaing berkata: “Kerjasama maritim di rantau ASEAN perlu bekerjasama dalam melaksanakan latihan kesiapsiagaan terhadap bencana alam, pertukaran pengalaman dalam menyelamat, bantuan, dan pemulihan serta kerjasama antara tentera laut ASEAN pada masa bencana alam.”

Myanmar telah 'dibelenggu' oleh ketidakstabilan sejak rampasan kuasa tentera pada Februari 2021 yang menggulingkan kerajaan awam, akhirnya membawa kepada perpecahan dalaman dan pelarian dari negara Asia Tenggara itu.

Rundingan damai dengan pihak tentera dan wakil ASEAN menemui jalan buntu kerana pemimpin junta tidak bersetuju dengan pelan damai yang dicadangkan oleh blok serantau 10 anggota itu, yang diterajui oleh Indonesia.

Walaupun ASEAN gagal mendorong agenda “Konsensus Lima Perkara" yang pelbagai untuk mengatasi krisis, konflik ganas dan penderitaan kemanusiaan semakin meningkat sejak rampasan kuasa.

Pelan yang dicadangkan itu termasuk — pelantikan utusan khas, membenarkan bantuan kemanusiaan ASEAN, menghentikan semua keganasan, dialog antara pihak berkepentingan, dan membenarkan utusan khas melawat Myanmar untuk pertemuan dengan semua pihak.

-- BERNAMA

 

 


 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan