BELANJAWAN 2025 > BERITA

Ketua Pelarian PBB Gesa Negara Tamatkan Kawalan Sempadan Yang "Tidak Berkesan"

15/10/2024 05:14 AM

GENEVA, 14 Okt (Bernama-Anadolu) -- Pegawai tertinggi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) bagi pelarian menggesa kerajaan pada Isnin untuk menghentikan kawalan sempadan yang ketat bertujuan menghentikan penghijrahan, sambil menyifatkan langkah sedemikian sebagai “tidak berkesan” dan bertentangan dengan tanggungjawab antarabangsa, lapor Agensi Anadolu.

“Apabila pelarian dan migran tiba, kerajaan berada di bawah tekanan politik untuk membuat keputusan reaktif. Secara refleks, mereka menumpukan pada kawalan,” kata Filippo Grandi dalam mesyuarat tahunan Pesuruhjaya Tinggi PBB bagi Pelarian (UNHCR) di Geneva.

“Mereka cuba menghalang orang daripada bergerak, menggunakan skim yang melibatkan pelarian, eksternalisasi, atau malah menggantung hak suaka, melanggar kewajiban undang-undang antarabangsa. Secara jujurnya, langkah ini tidak berkesan.”

“Anda mungkin bertanya: apa yang boleh dilakukan? Sebagai permulaan, jangan hanya fokus kepada sempadan anda,” kata Grandi.

Grandi menggesa kerajaan untuk mengalihkan tumpuan mereka kepada punca asas yang mendorong penghijrahan, menyokong strategi proaktif untuk menangani penghijrahan di sumbernya.

Beliau menekankan pentingnya langkah-langkah seperti program penginapan sah dan regularisasi serta memperluas laluan sah untuk migran dan pelarian.

-- BERNAMA-ANADOLU

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan