BELANJAWAN 2025 > BERITA

Lima Negara ASEAN Setuju Tingkatkan Keselamatan Penerbangan Melalui Inisiatif Perkongsian Data

17/10/2024 05:18 PM

Oleh Nur Ashikin Abdul Aziz

SINGAPURA, 17 Okt (Bernama) -- Malaysia, Indonesia, Filipina, Singapura dan Thailand bakal melancarkan Inisiatif Perkongsian Data dan Maklumat Keselamatan Penerbangan Serantau menjelang hujung tahun ini bagi memperkukuhkan keselamatan penerbangan di rantau ASEAN.

Melalui inisiatif yang julung kali diadakan di Asia-Pasifik ini, negara-negara berkenaan akan bekerjasama berkongsi data keselamatan "de-identified" serta maklumat kritikal bagi mengenal pasti ancaman keselamatan dan trend, serta membangunkan langkah-langkah mitigasi yang lebih berkesan untuk menguruskan risiko keselamatan.

"Indonesia, Malaysia, Filipina, Singapura, dan Thailand menyedari bahawa sifat penerbangan yang merentasi sempadan memerlukan kerjasama rapat serta koordinasi yang erat antara pihak berkuasa penerbangan awam untuk meningkatkan keselamatan penerbangan serta menangani risiko yang berpotensi.

"Pendekatan kolektif dan diselaraskan, yang melibatkan perkongsian data dan maklumat keselamatan antara pihak berkaitan akan memastikan pengenalpastian serta pengurusan risiko dilakukan dengan cepat dan berkesan,” kata pihak berkuasa penerbangan awam negara-negara itu dalam satu kenyataan bersama.

Inisiatif ini pertama kali dicadangkan semasa Sidang Kemuncak Keselamatan Penerbangan Asia-Pasifik yang diadakan di Singapura pada 2023.

Sejak itu, kelima-lima negara itu bekerjasama untuk menyetujui senarai awal data keselamatan dan maklumat yang akan dikongsi, serta merangka prinsip dan protokol yang mengawal kerahsiaan data.

Memorandum Persefahaman (MoU) untuk merasmikan kerjasama itu ditandatangani di luar 59th Conference of Directors General of Civil Aviation, Asia and Pacific Regions yang berlangsung di Cebu, Filipina pada Rabu.

Data yang akan dikongsi berasal daripada sistem laporan mandatori setiap negara, merangkumi pengangkutan udara komersial antarabangsa dan domestik berjadual, berdasarkan kejadian yang dilaporkan oleh penyedia perkhidmatan seperti syarikat penerbangan Amerika Syarikat, penyedia perkhidmatan navigasi udara, dan pengendali lapangan terbang.

Sebanyak tujuh kategori awal kejadian keselamatan telah dikenal pasti untuk inisiatif ini, termasuk gelora udara, angin ribut, dan pelanggaran burung.

Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Thailand (CAAT) akan bertindak sebagai "data custodian" , manakala Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Singapura (CAAS) pula akan bertindak selaku penganalisis data.

Ketua Pegawai Eksekutif Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Malaysia (CAAM), Datuk Kapten Norazman Mahmud berkata bahawa melalui inisiatif kolaboratif ini, keupayaan untuk menangani risiko keselamatan secara proaktif serta memupuk amalan penerbangan yang mampan akan dipertingkatkan.

"Dengan berkongsi data keselamatan dan maklumat, kita dapat memastikan piawaian keselamatan tertinggi sambil menyumbang kepada masa depan penerbangan yang lebih lestari.

"Bersama-sama, kita sedang membina asas bagi sektor penerbangan yang berdaya tahan, selamat, dan bertanggungjawab terhadap alam sekitar di seluruh rantau Asia-Pasifik," katanya.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan