PEGAWAI TUNJUK VES POLIS DALAM PROSES DIKENAKAN TINDAKAN TATATERTIB - OCPD

27/06/2024 01:26 AM

GEORGE TOWN, 26 Jun (Bernama) -- Polis mengesahkan lelaki menunjukkan ves keselamatan polis dalam rakaman video seperti yang tular di media sosial baru-baru ini adalah seorang pegawai kanan polis.

Ketua Polis Daerah Timur Laut ACP Razlam Ab Hamid berkata pegawai tersebut kini sedang dalam proses dikenakan tindakan tatatertib oleh Jabatan Integriti dan Pematuhan Standard (JIPS).

“Pada 26 Jun pukul 9 pagi, polis Daerah Timur Laut telah terkesan satu rakaman klip video dimuatkan pemilik akaun Tiktok Tommy.Tan2 memaparlan kejadian seorang individu dipercayai di bawah pengaruh alkohol menunjukkan ves polis kepada orang awam. 

“Hasil semakan mendapati kejadian berlaku di Jalan Air Itam dan individu terbabit merupakan seorang pegawai kanan polis yang sedang dalam proses tindakan tatatertib jabatan,” katanya dalam kenyataan, hari ini.

Rakaman sebuah video berdurasi enam saat dimuat naik di aplikasi TikTok tiga hari lepas, memaparkan seorang lelaki tidak memakai baju dipercayai dalam keadaan mabuk menunjukkan ves polis kepada pekerja kontraktor jalan di Jalan Air Itam.

Sementara itu, dalam satu lagi kes yang tular herhubung dakwaan kematian di sebuah perumahan polis, Razlam berkata kejadian disahkan berlaku pada 18 Mac lepas di perumahan polis di Georgetown.

Beliau berkata polis terkesan klip video berdurasi dua minit 41 saat itu dimuat naik oleh pemilik akaun TikTok @satees_urimai pukul 6.30 petang semalam dengan mendakwa kononnya kes itu tidak mendapat pembelaan sewajarnya daripada polis.

“Semakan mendapati kejadian tersebut berlaku pada 18 Mac dan siasatan pihak polis di tempat kejadian tidak menjumpai sebarang kesan akibat daripada perbuatan jenayah.

“Bedah siasat yang dijalankan oleh Jabatan Forensik Hospital Pulau Pinang (HPP) juga mendapati punca kematian mangsa disebabkan kecederaan susulan terjatuh dari tempat tinggi dan kes diklasifikasikan sebagai mati mengejut,” katanya kes masih dalam siasatan dan mengunggu laporan bedah siasat serta kimia.

-- BERNAMA
 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan