TARIKH BAHARU SEBUTAN SEMULA KES BUNUH PELAJAR KOLEJ VOKASIONAL 25 JULAI INI

27/06/2024 07:21 PM

LAHAD DATU, 27 Jun (Bernama) -- Mahkamah Majistret di sini hari ini menetapkan 25 Julai untuk sebutan semula kes membabitkan 13 pelajar lelaki kolej vokasional di sini, yang berhadapan pertuduhan membunuh seorang pelajar lelaki di kolej sama, pada Mac lepas.

Pelajar antara 16 hingga 19 tahun itu dituduh bersama-sama membunuh Mohamad Nazmie Aizzat Mohd Narul Azwan, 17, di Bilik Asrama 7 Resak dan 5 Belian, Kolej Vokasional Lahad Datu pada 9 malam 21 Mac hingga 7.38 pagi 22 Mac.

Kesemua mereka didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan, dibaca bersama Seksyen 24 kanun sama yang memperuntukkan hukuman mati atau penjara 30 hingga 40 tahun serta tidak lebih 12 sebatan, jika sabit kesalahan.

Prosiding di hadapan Majistret Nur Asyraf Zolhani dijalankan secara tertutup, kerana kes itu melibatkan pesalah di bawah umur.

Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya Ng Juhn Tao manakala lapan daripada 13 remaja itu diwakili peguam Kamarudin Mohmad Chinki, Datuk Ram Singh, Amirul Amin Rashid serta Chen Wen Jye;  manakala seorang remaja diwakili peguam Abdul Ghani Zelika dan empat lagi tidak diwakili peguam.

Sementara ketika ditemui di luar mahkamah, Kamarudin berkata laporan kimia serta bedah siasat kes berkenaan masih belum siap dan berikutan itu mahkamah menetapkan 25 Julai untuk penyerahan dokumen.

“Selain itu, tarikh baharu diberikan kerana belum ada perintah pindah kes ke Mahkamah Tinggi,” katanya.

Pada prosiding pagi tadi, kamarudin berkata pihaknya telah memohon agar kes berkenaan dapat segera dipindahkan ke Mahkamah Tinggi.

Pada 22 Mac, Mohamad Nazmie Aizzat ditemukan meninggal dunia dalam keadaan terbaring dengan kesan kecederaan serta lebam di beberapa bahagian tubuh, di sebuah bilik asrama kolej itu.

Mahkamah Majistret pada 16 Mei, menetapkan hari ini untuk sebutan semula kes.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan