MAHKAMAH PERSEKUTUAN KEKALKAN HUKUMAN MATI RAMBO BENTONG KERANA MEMBUNUH

09/07/2024 05:27 PM

PUTRAJAYA, 9 Julai (Bernama) -- Mahkamah Persekutuan hari ini mengekalkan hukuman mati terhadap seorang perogol bersiri dikenali sebagai ‘Rambo Bentong’, yang disabitkan membunuh seorang remaja dan seorang kakitangan Jabatan Perhutanan Bentong.

Rabidin Satir, 53, memohon semakan hukuman matinya di bawah Akta Semakan Hukuman Mati dan Penjara Seumur Hidup (Bidang Kuasa Sementara Mahkamah Persekutuan) 2023, tetapi panel tiga hakim Mahkamah Persekutuan menolak permohonannya.

Panel tersebut diketuai oleh Ketua Hakim Negara Tun Tengku Maimun Tuan Mat, Presiden Mahkamah Rayuan Tan Sri Abang Iskandar Abang Hashim dan Hakim Mahkamah Persekutuan Datuk Nordin Hassan.

Timbalan Pendakwa Raya Datuk Yusaini Amer Abdul Karim membantah permohonan semakan Rabidin dan menggesa mahkamah mengekalkan hukuman mati kerana pembunuhan yang dilakukan oleh Rabidin adalah kejam dan tidak berperikemanusiaan.

Beliau menjelaskan bahawa dalam kes pertama, Rabidin disabitkan kesalahan kerana memasuki rumah kakitangan Jabatan Perhutanan Bentong yang berusia 31 tahun pada 2012 dan memukul kepala mangsa dengan senjata api ketika dia sedang tidur bersama isterinya. Yusaini memberitahu mahkamah bahawa Rabidin juga telah merogol isteri mangsa yang sedang mengandung, sebanyak dua kali.

Yusaini Amer berkata pada 2014, Rabidin juga disabitkan kesalahan dan dijatuhi hukuman mati kerana membunuh seorang gadis berusia 17 tahun di sebuah rumah di Kampung Ketari Bentong, Pahang.

Beliau berkata Rabidin juga didakwa merogol gadis tersebut, tetapi Mahkamah Tinggi membebaskannya kerana mahkamah tidak dapat memastikan sama ada rogol itu dilakukan ketika remaja tersebut masih hidup atau selepas kematiannya.

Rayuan Rabidin di Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Persekutuan bagi kedua-dua kes pembunuhan telah ditolak.

Peguamnya, Muhammad Fairuz Ahmad Yusof, meminta mahkamah menukar hukuman mati anak guamnya dan digantikan kepada penjara seumur hidup atas alasan Rabidin telah memohon maaf kepada keluarga mangsa dan kini menderita sakit tekanan darah tinggi serta menggunakan kerusi roda.

Rabidin mendapat gelaran "Rambo Bentong" kerana hidup bersendirian di dalam hutan dan menggunakan pisau 'rambo' untuk mengancam dan menyerang mangsanya.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan