DUNIA

Serangan Dron Dilancarkan Ke Atas Israel - Stesen Televisyen Iran

14/04/2024 12:20 PM

ISTANBUL, 14 April (Bernama-Anadolu) -- Iran mengumumkan satu serangan dron secara komprehensif ke atas Israel.

Agensi Anadolu berkata stesen telelevisyen Kerajaan Iran pada Sabtu melaporkan Kor Pengawal Revolusi Iran memulakan operasi serangan dron menyasarkan sasaran di dalam wilayah diduduki Israel beberapa minit sebelum pengumuman itu.

Sebelum ini tentera Israel telah mengumumkan serangan dron itu.

Menteri Luar Iran Abdullahian mengumumkan bahawa negaranya memberi amaran kepada Amerika Syarikat (AS) mengenai serangannya ke atas Israel.

Dalam hantarannya di laman X , Abdullahian berkata beliau telah berbincang dengan rakan sejawatnya dari Belgium, Belanda dan Pentadbiran Greek Cyprus.

“Serangan rejim Israel ke atas Kedutaan Iran di Damsyik dan pelanggaran undang-undang antarabangsa serta Konvensyen Vienna dibincangkan. Saya menyampaikan pendirian negara saya dan menegaskan amaran yang diperlukan telah disampaikan  kepada AS,” katanya dalam hantaran itu.

Beliau juga berkata serangan Israel ke atas Gaza turut dibincangkan dengan rakan sejawatnya dari Rusia, Sergey Lavrov.

-- BERNAMA-ANADOLU


 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan