EKONOMI

BANK DUNIA: NIMP 2030 PERCEPAT KEMASUKAN ALIRAN FDI BERSIH KE MALAYSIA

22/04/2024 05:00 PM

KUALA LUMPUR, 22 April (Bernama) -- Bank Dunia mengunjurkan bahawa Pelan Induk Perindustrian Baharu (NIMP) 2030 akan mempercepatkan peningkatan aliran pelaburan swasta di Malaysia, memandangkan dalam tempoh jangka panjang ia menunjukkan penurunan.

Malaysia Economic Monitor Bank Dunia melaporkan bahawa Malaysia mencatatkan aliran pelaburan langsung asing (FDI) bersih sebanyak RM39.5 bilion untuk tahun 2023.

Ketua ahli ekonomi Bank Dunia Malaysia Apurva Sanghi menyatakan bahawa kepentingan menilai corak jangka panjang adalah disebabkan oleh pengurangan pelaburan awam dan swasta.

"NIMP 2030 dilihat sebagai pendorong untuk meningkatkan nisbah FDI/KDNK (keluaran dalam negara kasar), asalkan ia dilaksanakan dengan baik, termasuk memberi perhatian kepada pembukaan beberapa sektor perkhidmatan yang lebih terhad di Malaysia berbanding dengan negara-negara lain," katanya kepada Bernama selepas sidang media Malaysia Economic Monitor dengan tema "Bending Bamboo Shoots: Strengthening Foundational Skills" di sini hari ini.

Apurva menekankan bahawa Malaysia harus secara proaktif melakukan liberalisasi perkhidmatan, yang akan menjadi kunci kejayaan pelaksanaan NIMP.

Pada sidang media itu, Apurva berkata Bank Dunia mengekalkan unjuran pertumbuhan ekonomi Malaysia pada 4.3 peratus tahun ini, yang didorong oleh penggunaan domestik.

"Penggunaan awam akan menyumbang sebanyak 0.4 peratus kepada KDNK sebenar manakala penggunaan swasta berada pada 3.4 peratus, sementara eksport bersih mengalami penyusutan sebanyak 0.4 peratus," katanya.

Beliau menjelaskan bahawa pertumbuhan kedudukan FDI Malaysia menurun kepada 5.4 peratus pada 2023 (2022: 12.4 peratus), yang sejajar dengan corak FDI ASEAN pada 2023.

"Asia Timur dan Pasifik merupakan rantau penyumbang utama, dengan Singapura dan Hong Kong menyumbang sebanyak 55.7 peratus dan 39.2 peratus peningkatan aliran bersih FDI," katanya.

Pertumbuhan negara-negara Asia Timur dan Pasifik lebih cepat daripada bahagian lain di dunia pada 2023, walaupun lebih perlahan daripada tempoh sebelum pandemik.

Beliau menjelaskan pemulihan sektor pelancongan turut memberi manfaat kepada rantau ini.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan