AM

2,000 ULAMA, CENDEKIAWAN SERTAI PERSIDANGAN KETUA-KETUA AGAMA ESOK

06/05/2024 01:11 PM

KUALA LUMPUR, 6 Mei (Bernama) -- Kira-kira 2,000 ulama dan cendekiawan dari 57 negara dijangka menyertai persidangan antarabangsa ketua-ketua agama terbesar dianjurkan oleh benua Asia yang bermula esok.

Dalam kenyataannya, Liga Dunia Islam (MWL) memaklumkan Persidangan Ketua-Ketua Agama Sedunia bertajuk “Menggalakkan Keharmonian Antara Agama Dalam Kalangan Penganutnya” itu, merupakan platform bagi membincangkan beberapa tema berkaitan kemajmukan, toleransi, kesederhanaan, pendidikan, membina jambatan hubungan dan persamaan inklusif.

“Persidangan ini bertujuan untuk menekankan mengenai kepentingan agama dalam menggalakkan keamaan dunia, mengukuhkan perpaduan dalam kalangan rakyat dan meneroka tamadun bersama.

“Selain itu, ia akan melancarkan inisiatif yang terhasil daripada Piagam Makkah dan menonjolkan nilai-nilai agama yang mulia,” menurut kenyataan itu.

Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim dijadual merasmikan persidangan itu esok, yang akan turut dihadiri Setiausaha Agung MWL dan Pengerusi Pertubuhan Ulama Islam Sheikh Dr Mohammed Abdulkarim Al-Issa di Sunway Resort Hotel, Petaling Jaya, Selangor. 

Sementara itu, Persidangan Majlis Ulama Asia akan berlangsung pada Rabu di Mandarin Oriental di ibu negara. 

Kedua-dua acara itu dianjurkan oleh Pejabat Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) dan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dengan kerjasama MWL.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan