AM

PEGAWAI KADA DITAHAN, KPKM SEDIA BERI KERJASAMA SEPENUHNYA KEPADA SPRM

06/05/2024 09:07 PM

PUTRAJAYA, 6 Mei (Bernama) -- Kementerian Pertanian dan Keterjaminan Makanan (KPKM) sedia memberi kerjasama sepenuhnya kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM) berhubung siasatan terhadap tiga pegawai kanan termasuk seorang pengurus besar di Lembaga Kemajuan Pertanian Kemubu (KADA), yang disyaki terlibat dengan rasuah.

“KPKM memandang serius berhubung siasatan ini dan sedia memberi kerjasama sepenuhnya kepada agensi penguatkuasaan yang bertanggungjawab supaya kes ini dapat dijalankan siasatan dengan adil dan telus,” menurut kenyataan itu.

Menurut kenyataan itu, KPKM pada masa yang sama sentiasa komited dalam usaha pencegahan rasuah dan meletakkan keutamaan terhadap tahap integriti yang tinggi dalam kalangan pegawai dan tidak akan bertolak ansur terhadap mana-mana perlakuan rasuah dan amalan tidak berintegriti.

“Usaha berterusan sentiasa diambil oleh pihak KPKM dalam membanteras sebarang bentuk salah guna kuasa, konflik kepentingan, gejala rasuah dan penyelewengan melalui penambahbaikan arahan-arahan dalaman, melibatkan pelbagai gerak kerja jabatan dan agensi di bawah KPKM,” menurut kenyataan itu.

Terdahulu, media melaporkan SPRM Kelantan menahan tiga pegawai kanan agensi kerajaan, masing-masing berumur 40, 47, dan 49 tahun, semalam.

Menurut sumber, mereka ditahan bagi membolehkan SPRM menjalankan siasatan lanjut mengikut Seksyen 17(a) Akta SPRM 2009 iaitu meminta dan menerima rasuah.

-- BERNAMA

 

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan