AM

KERAJAAN PERSEKUTUAN PERUNTUK RM22 JUTA NAIK TARAF TERMINAL FERI RO-RO LABUAN

31/05/2024 09:10 PM

LABUAN, 31 Mei (Bernama) -- Kerajaan Persekutuan telah meluluskan peruntukan sebanyak RM22 juta bagi kerja-kerja menaik taraf kemudahan sedia ada di Terminal Feri Roll-on Roll-off (Ro-Ro) di pulau bebas cukai ini.

Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata peruntukan itu adalah bagi meningkatkan kemudahan, infrastruktur, jeti dan tanjakan feri di terminal berkenaan.

“Bagi memastikan aliran trafik yang lancar di Terminal Ro-Ro Labuan, kami telah meluluskan peruntukan sebanyak RM22 juta untuk kerja-kerja menaik taraf. 

“Saya telah mengarahkan supaya kesemua kerja-kerja naik taraf ini dipercepat… selain itu, saya telah mengarahkan agensi penguatkuasa tempatan agar meningkatkan kecekapan dan perkhidmatan mereka di terminal itu,” katanya pada Sesi Libat Urus Komuniti di Jabatan Laut Labuan di sini hari ini.

Beliau berkata anggaran masa sejam bagi waktu berlepas boleh dipendekkan dengan menangani kelewatan yang disebabkan oleh pemeriksaan imigresen. 

Anwar berkata perkhidmatan yang efisien daripada agensi penguatkuasa tempatan adalah penting bagi menyelesaikan isu kesesakan di terminal itu dan bukannya bergantung semata-mata kepada infrastruktur baharu.

Perdana Menteri turut mengulangi komitmen Kerajaan Persekutuan untuk memulihkan ekonomi Labuan. 

Beliau memberi jaminan bahawa Labuan akan dilibatkan dalam pelbagai inisiatif kerajaan yang bertujuan menoktahkan kemiskinan.

“Saya tidak ingin melihat Labuan ketinggalan dalam agenda pembangunan ekonomi kerajaan termasuk program rasionalisasi subsisi diesel,” katanya.

-- BERNAMA

 

 


 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan