AM

SARAWAK KAJI AMALAN PERLOMBONGAN KANADA UNTUK HASIL GRAFIT DARIPADA BIOJISIM

18/06/2024 04:28 PM

KUCHING, 18 Jun (Bernama) -- Kerajaan Sarawak sedang mengkaji kaedah pengurusan dan perundangan berkaitan mineral yang diamalkan di Kanada dalam perancangannya untuk menjana potensi pengeluaran grafit daripada biojisim.

Premier Sarawak Tan Sri Abang Johari Tun Openg berkata satu rombongan diketuai Timbalan Premier Datuk Amar Awang Tengah Ali Hasan mengunjungi Kanada baru-baru ini untuk mendalami perkara berkenaan.

“Kanada antara negara utama di dunia dalam pengurusan mineral dan cari gali mineral yang tidak menjejaskan alam sekitar. Selepas itu mereka pulihkan (kawasan perlombongan),” katanya kepada pemberita selepas menghadiri Majlis Korban Jabatan Premier Sarawak di sini hari ini.

Beliau berkata lawatan itu juga akan disesuaikan dengan kajian yang dibuat Jabatan Mineral dan Geosains di Sarawak bagi mineral yang telah dikenal pasti dengan tujuan mengelakkan ekploitasi melampau. 

“Saya akan lihat laporan mereka kerana kita ada potensi mengeluarkan graphite (grafit). Biomass yang ada (di Sarawak) ada character yang boleh mengeluarkan grafit yang juga satu chemical dikehendaki dalam fuel cell hydrogen,” katanya.

Semalam, Awang Tengah dilaporkan berkata rombongan diketuai beliau ke Kanada baru-baru ini bagi mengkaji industri perlombongan negara berkenaan sejajar dengan hasrat di bawah Strategi Pembangunan pasca-COVID-19 (PCDS 2030) Sarawak bagi pembangunan masa depan mineral. 

Beliau berkata sektor perlombongan Kanada menyumbang 20 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) negara berkenaan dan mewujudkan banyak peluang pekerjaan serta impak tinggi kepada perkembangan sosioekonomi. 

-- BERNAMA      

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan