JENAYAH & MAHKAMAH

REMAJA BAKAR KUCING DIKENAKAN BON BERKELAKUAN BAIK SETAHUN

27/06/2024 02:10 PM

KAJANG, 27 Jun (Bernama) -- Seorang remaja lelaki berusia 13 tahun yang mengaku bersalah membakar seekor kucing di kawasan parkir sebuah pangsapuri Taman Sri Kenari di sini pada April lepas, diperintahkan bon berkelakuan baik selama setahun oleh Mahkamah Majistret hari ini.

Majistret Nik Siti Norazlini Nik Mohamed Faiz memutuskan demikian selepas meneliti laporan akhlak  remaja itu yang dikemukakan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).

Mahkamah turut memerintahkan remaja itu menjalani bengkel interaktif dianjurkan JKM dan sekatan keluar rumah bermula 10 malam hingga 6 pagi selama setahun.

Peguam Lee Teong Hooi yang mewakili tertuduh berkata semasa rayuan, anak guamnya yang menangis mengakui kesalahan berjanji tidak akan mengulangi perbuatan itu.

"Dia memohon maaf kepada mahkamah dan meminta untuk didaftarkan ke sekolah dan bakal memulakan sesi pembelajaran tahun depan," katanya ketika ditemui pemberita selepas prosiding.

Kes itu dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya Norfarhanim Abdul Halim.

Remaja itu bersama dua lagi yang masih bebas didakwa secara kejam menyebabkan kesakitan kepada seekor kucing dengan membakar haiwan itu pada 1.08 petang, 22 April lepas.

Pertuduhan dikemukakan mengikut Perenggan 29(1)(e) Akta Kebajikan Haiwan 2015 dibaca bersama Seksyen 34 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman denda tidak kurang RM20,000 dan maksimum RM100,000 atau penjara tidak lebih tiga tahun atau kedua-duanya. 

Sebelum ini, tular rakaman video menunjukkan tiga lelaki berada di tapak parkir motosikal flat berkenaan dan dua daripada mereka kemudian menyimbah dipercayai bahan bakar ke atas anak kucing dianggarkan berusia enam minggu sebelum seorang daripada mereka menyalakan api dan membakar haiwan itu.

-- BERNAMA

 

 


 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan