AM

PERHILITAN TERENGGANU PINDAH GAJAH BERKELIARAN DI HULU BESUT

04/07/2024 05:17 PM

JERTIH, 4 Julai (Bernama) -- Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) berjaya  memindahkan seekor gajah jantan yang berkeliaran sejak sebulan lepas di Kampung Pak Sik, Hulu Besut di sini, hari ini.

Pengarah Perhilitan Terengganu Loo Kean Seong berkata gajah jantan yang memiliki hanya satu gading itu ditangkap pada 9 pagi Isnin lepas.

“Operasi menghalau dilakukan terlebih dahulu oleh pihaknya sebaik menerima aduan penduduk tentang kehadiran gajah itu sebelum kerja menangkap dilakukan bermula 9 Jun lepas memandangkan gajah tersebut kembali semula ke kawasan kampung.

“Seramai 17 anggota termasuk daripada ibu pejabat Perhilitan, Pusat Konservasi Gajah Kuala Deka, Hulu Terengganu dan Pusat Konservasi Gajah Kebangsaan Kuala Gandah, Temerloh, Pahang terlibat dalam operasi memindahkan gajah ini,” katanya kepada pemberita, di sini hari ini.

Loo berkata pihaknya menghadapi cabaran untuk menangkap gajah yang agresif itu kerana haiwan tersebut mengalami kecederaan pada bahagian punggung kiri akibat ditusuk gading oleh gajah jantan liar yang lain.

Beliau berkata operasi memindahkan gajah dianggarkan berusia 10 hingga 12 tahun itu dibantu dua ekor gajah denak betina iaitu Suria dan Kala yang dibawa dari Pusat Konservasi Gajah Sungai Deka.

Loo berkata operasi menaikkan gajah liar seberat lebih kurang dua tan itu bermula pukul 8 pagi dan selesai kira-kira 11.30 pagi.

“Selepas gajah tersebut dinaikkan ke atas lori khas, pegawai perubatan Perhilitan terlebih dahulu merawat bahagian punggungnya yang cedera sebelum dipindahkan dan dilepaskan di kawasan habitat semula jadi yang sesuai dan selamat petang ini.

"Dengan penangkapan dan pemindahan  gajah yang kedua di kampung ini dalam tempoh kira-kira dua bulan ini dapat mengelak penduduk kampung mengalami kerugian lebih besar akibat tanaman mereka dirosakkan gajah,” katanya.

Dalam pada  itu beliau menasihai orang ramai agar lebih berhati-hati dan berwaspada jika terserempak dengan hidupan liar dan segera melaporkan kepada pihaknya untuk tindakan lanjut.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan