POLITIK

BINA SJKT DI SUNGAI BAKAP ADALAH CADANGAN - AHMAD ZAHID

04/07/2024 05:56 PM

KUALA LUMPUR, 4 Julai (Bernama) -- Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata ucapannya semalam adalah menjurus kepada cadangan pembinaan semula sebuah Sekolah Jenis Kebangsan Tamil (SJKT) di Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Bakap, Pulau Pinang yang sebelum ini telah dibatalkan.

Timbalan Perdana Menteri yang membidas kenyataan Pengerusi Muafakat Nasional Tan Sri Annuar Musa hari ini yang mendakwa kenyataan beliau itu bersifat ugutan dan menghina pengundi di kawasan tersebut, sebaliknya berkata pembinaan untuk SJKT berkenaan telah disediakan peruntukannya sebelum ini, namun telah disalurkan ke tempat lain.

“Ini bukan satu saranan, bukannya satu janji. Tetapi kalau diteliti ucapan saya malam tadi, mencadangkan supaya sebuah Sekolah Tamil yang telah dibatalkan itu untuk dihidupkan semula, kerana peruntukannya telah ada ketika itu tetapi ia telah disalurkan ke tempat lain.

“Munasabah untuk penduduk di Nibong Tebal, khususnya di Sungai Bakap yang terdiri daripada anak-anak kaum India untuk diberikan pendidikan di Sekolah Tamil tersebut,” katanya pada sidang media selepas merasmikan Hari Anugerah Pendidik Majlis Amanah Rakyat (MARA), di sini hari ini.

Annuar hari ini mendakwa kenyataan Ahmad Zahid yang juga Menteri Kemajuan Desa dan Wilayah itu bersifat ugutan kepada pengundi dan dilihat menghina pengundi kawasan itu, seolah-olah tidak akan diberi projek tertentu sekiranya Pakatan Harapan (PH) tewas pada Pilihan Raya Kecil (PRK) DUN Sungai Bakap.

Presiden UMNO itu berkata selain itu, Pusat Aktiviti Warga Emas (PAWE) di Daerah Seberang Perai Selatan khususnya di Sungai Bakap, juga belum diwujudkan walaupun peruntukannya telah ada.

“PAWE di semua daerah telah ada, tetapi daerah Seberang Perai Selatan khususnya di Sg Bakap belum diwujudkan. (Justeru), saya mencadangkan agar peruntukan ini digunakan selepas PRK Sungai Bakap,” katanya.

PRK DUN Sungai Bakap pada Sabtu ini menyaksikan calon Kerajaan Perpaduan Dr Joohari Ariffin dicabar Naib Yang Dipertua PAS Nibong Tebal Abidin Ismail mewakili Perikatan Nasional (PN) dalam pertembungan satu lawan satu, yang diadakan berikutan kematian penyandangnya Nor Zamri Latiff pada 24 Mei akibat keradangan dalam perut.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan