AM

TARIKH AKHIR KEMUKA BORANG TAHUN TAKSIRAN 2023 DILANJUT HINGGA 15 JULAI

05/07/2024 07:41 PM

PUTRAJAYA, 5 Julai (Bernama) -- Tarikh akhir pengemukaan borang nyata tahun taksiran 2023 bagi pembayar cukai yang menjalankan perniagaan dilanjut hingga 15 Julai, demikian menurut Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN).

Kenyataan LHDN hari ini memaklumkan ia meliputi pembayar cukai kategori Individu Pemastautin yang menjalankan perniagaan, Perkongsian, Individu Pemastautin (pekerja berpengetahuan /berkepakaran /bukan warganegara memegang jawatan utama) dan Individu Bukan Pemastautin.

Menurut LHDN, pelanjutan turut melibatkan Individu Bukan Pemastautin (pekerja berpengetahuan), Pertubuhan dan Harta Pusaka.

"Borang nyata yang dikemukakan melalui e-Filing dalam tempoh tambahan masa selepas tarikh akhir pengemukaan borang nyata itu (30 Jun) dianggap sebagai telah diterima dalam tempoh yang ditetapkan.

"Tambahan masa yang diberikan juga terpakai untuk bayaran baki cukai di bawah subseksyen 103(1) Akta Cukai Pendapatan 1967 (ACP 1967) bagi borang nyata (kecuali Borang P) yang dikemukakan melalui e-Filing," katanya.

Pembayar cukai disaran melaporkan pendapatan dengan mengemukakan e-Borang dan membuat pembayaran (sekiranya ada) dalam tempoh yang telah ditetapkan bagi mengelakkan sebarang penalti dan kenaikan cukai.

Menurut LHDN, pembayar cukai juga perlu mengisi maklumat diri dan perbankan yang tepat serta terkini bagi membantu kelancaran proses bayaran balik cukai (sekiranya ada).

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan