AM

GEMPA BUMI MINDANAO: GEGARAN DIRASAI DI KOTA KINABALU DAN TAWAU

11/07/2024 01:55 PM

KOTA KINABALU, 11 Julai (Bernama) -- Gegaran dirasai di beberapa kawasan di pantai barat dan pantai timur negeri ini, antaranya Kota Kinabalu dan Tawau dipercayai susulan kejadian gempa bumi kuat berukuran 6.6 pada skala Richter yang melanda Mindanao, Filipina, pada pukul 10.13 pagi tadi.

Jurucakap Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Negeri Sabah ketika dihubungi berkata pihaknya menerima panggilan mengenai gegaran itu pada pukul 10.45 pagi tadi sebelum tiga pasukan digerakkan untuk melakukan pemantauan.

Beliau berkata setakat ini tiada laporan melibatkan kerosakan atau kemalangan jiwa diterima.

"Petugas dan orang awam di Menara Kinabalu, Wisma Wanita dan Bangunan Dewan Bandaraya Kota Kinabalu telah keluar dari bangunan dan berkumpul di tempat berkumpul.

“Pasukan bomba bertindak membuat pemeriksaan dan pengesahan keselamatan setelah petugas dan orang awam keluar dari bangunan," katanya.

Beliau berkata pasukan bomba buat masa ini turut melakukan pemantauan di daerah lain antaranya Ranau, lokasi Gunung Kinabalu, Penampang, Lahad Datu dan Sandakan.

Orang ramai dinasihatkan supaya tidak panik dan sentiasa mematuhi arahan pihak berkuasa dari semasa ke semasa.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan