AM

JERAYAWARA KESELAMATAN DALAM TALIAN PASTIKAN PERKHIDMATAN INTERNET CEPAT, MURAH DAN SELAMAT

12/07/2024 08:28 PM

PUTRAJAYA, 12 Julai (Bernama) -- Program jerayawara keselamatan dalam talian yang bakal dilancar oleh Kementerian Komunikasi dalam masa terdekat bertujuan memastikan perkhidmatan Internet lebih cepat, murah dan selamat terutama bagi golongan kanak-kanak serta keluarga.

Menteri Komunikasi Fahmi Fadzil yang juga iurucakap Kerajaan Perpaduan berkata program itu akan turut menjadi platform kerajaan dalam menangani jenayah buli siber dan meningkatkan kesedaran tentang keselamatan dalam talian kepada rakyat negara ini.

“Ini satu perkara yang penting, kalau kita lihat kita bukan hanya mahu menangani masalah buli siber tetapi kita mahu Internet digunakan dengan lebih selamat terutama oleh kanak-kanak dan keluarga.

“Dalam usaha ini, kita akan bekerjasama dengan semua kementerian berkaitan termasuk Kementerian Digital, Kementerian Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Kementerian Perpaduan dan semestinya Kementerian Dalam Negeri,” katanya pada sidang media selepas mesyuarat pasca Kabinet di sini hari ini.

Pada Rabu lepas, beliau berkata Kementerian Komunikasi akan melancarkan program itu bagi mempertingkat kesedaran masyarakat di peringkat sekolah dan komuniti tentang kesan buruk Internet. 

Memperinci pengisian jerayawara itu, Fahmi berkata ia turut melibatkan penerangan tentang bahaya penggunaan Internet yang boleh menyebabkan perbuatan buli siber, penipuan, keselamatan siber selain cara melindungi data peribadi dan manfaat dalam talian. 

“Ada beberapa perkara lain yang akan dikenal pasti setelah kita adakan mesyuarat minggu depan. Ini akan diuruskan oleh Kementerian Komunikasi melalui MCMC (Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia) dan kita akan bekerjasama dengan semua kementerian yang saya sebutkan tadi,” katanya.

Beliau berkata pihaknya turut mendapat komitmen Polis Diraja Malaysia (PDRM) yang bersetuju menempatkan anggota pasukan itu di setiap sekolah bagi memberikan penegasan tentang isu buli siber dan keselamatan dalam talian kepada pelajar sekolah.

“Pada pertemuan di Parlimen beberapa hari lepas, wakil PDRM menyatakan di setiap sekolah ada ditempatkan anggota polis dan kita akan memanfaatkan keberadaan anggota ini,” katanya.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan