AM

ASEAN HERITAGE TRAIN BERLANGSUNG DARI 9 HINGGA 26 JULAI

19/07/2024 09:19 PM

KUALA LUMPUR, 19 Julai (Bernama) -- Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN) menganjurkan program ASEAN Heritage Train - Enhancing Connectivity Towards Cultural Diversity (AHT) pada 9 hingga 26 Julai ini yang menghimpunkan penggiat seni dari negara-negara ASEAN.

JKKN dalam kenyataan hari ini memaklumkan AHT yang mendapat kerjasama Persatuan Penggiat Pelancongan Senibudaya Warisan Kraf Negeri Selangor dan Keretapi Tanah Melayu Berhad menggunakan kereta api sebagai pengangkutan utama yang merentasi Malaysia, Laos dan Thailand.

“AHT ialah program di bawah ASEAN Cultural Fund (ACF) dengan penglibatan penggiat seni budaya bidang seni persembahan, gastronomi dan kraf dari sembilan negara Asia Tenggara iaitu Malaysia, Brunei, Filipina, Indonesia, Kemboja, Laos, Myanmar, Thailand dan Vietnam.

“Perjalanan bermula di Laos dan melalui Thailand sebelum berakhir di Malaysia. Sepanjang laluan yang menarik ini, delegasi akan terlibat dalam pelbagai aktiviti termasuk persembahan kesenian, pameran, bengkel, demonstrasi kraf dan masakan tradisi,” menurut kenyataan itu.

AHT bertujuan memupuk pemahaman dan penghayatan lebih mendalam tentang kepelbagaian kekayaan budaya di rantau Asia Tenggara selain mengukuhkan hubungan serta mewujudkan rangkaian kerjasama dalam kalangan peserta untuk perkongsian dan memudahkan aktiviti kerjasama pada masa hadapan.

Program itu bermula pada 9 hingga 14 Julai di Luang Prabang, Vang Vieng dan Vientiane, Laos, seterusnya 15 hingga 20 Julai di Nong Khai, Bangkok, Petchaburi dan Songkhla, Thailand dan di Malaysia pada 21 hingga 26 Julai, di Kedah, Pulau Pinang dan Kuala Lumpur.

“Antara pengisian utama AHT ialah Pameran Hiasan Kepala Tradisional ASEAN yang akan berlangsung pada 22 hingga 24 Julai di KL Sentral, manakala majlis pelancaran pada 23 Julai dijangka disempurnakan Menteri Pelancongan, Seni dan Budaya Datuk Seri Tiong King Sing,” menurut kenyataan itu.

Ketua Pengarah JKKN Mohd Amran Mohd Haris dalam kenyataan sama berkata program itu diharapkan dapat memupuk semangat menghargai seni budaya serta menyediakan platform komuniti tempatan untuk terlibat sama dan mengukuhkan identiti ASEAN.

“Program ini juga secara tidak langsung akan dapat membantu meningkatkan pemahaman budaya, menggalakkan pertukaran kebudayaan dan menyumbang kepada komuniti ASEAN yang lebih inklusif, berhubung dan mapan,” katanya.

Bagi mendapatkan maklumat dan keterangan lanjut mengenai AHT, orang ramai boleh melayari media sosial JKKN melalui pautan www.facebook.com/mysenibudaya.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan