AM

INDIVIDU DIKOMPAUN RM25,000, MUAT NAIK KANDUNGAN PALSU DI FACEBOOK- MCMC

19/07/2024 09:48 PM

KUALA LUMPUR, 19 Julai (Bernama) -- Seorang lelaki dikenakan kompaun RM25,000 oleh Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC) kerana kesalahan memuat naik kandungan palsu di Facebook berkaitan penganjuran Majlis Tilawah dan Hafazan Al-Quran tahun ini.

MCMC dalam kenyataan hari ini memaklumkan individu berkenaan dikenakan kompaun itu mengikut Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 apabila memuat naik status di Facebook dengan menyebut bahawa majlis tahunan anjuran kerajaan itu tidak diadakan kali ini setelah dipengaruhi pihak tertentu.

“Individu tersebut turut menggunakan perkataan yang menyentuh isu agama, raja dan kaum (3R),” menurut kenyataan itu.

Menurut MCMC, Seksyen 233 (1)(a) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 melarang pembuatan atau penghantaran komunikasi bersifat jelik, lucah atau sumbang dengan niat untuk menyakitkan hati atau mengganggu orang lain.

Sekiranya disabit kesalahan boleh didenda maksimum RM50,000 atau penjara sehingga satu tahun atau kedua-duanya sekali.

“MCMC memandang serius penyalahgunaan perkhidmatan rangkaian dan aplikasi media sosial. Tindakan tegas akan diambil terhadap mereka yang terlibat,” menurut kenyataan itu.

Dalam pada itu, MCMC mengingatkan orang ramai untuk tidak menyalahgunakan perkhidmatan rangkaian dan aplikasi dalam talian untuk menyebarkan sebarang kandungan tidak sahih atau palsu.

Orang ramai juga perlu sentiasa berwaspada mengenai sebarang maklumat diterima dan merujuk kepada pihak berwajib atau sumber rasmi untuk pengesahan.

-- BERNAMA=


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan