DUNIA

Olimpik Paris: China Kejutkan Fiji Dalam Kejohanan Ragbi Wanita

29/07/2024 09:04 AM

PARIS, 29 Julai (Bernama-Xinhua) -- China mengejutkan dunia ragbi dengan menewaskan pemenang gangsa Tokyo, Fiji, 40-12 dalam kejohanan Ragbi 7s wanita di Stade de France pada Ahad.

Walaupun kalah teruk kepada New Zealand dalam perlawanan pertama mereka di Olimpik, China bangkit dalam perlawanan kedua Kumpulan A menentang Fiji.

"Saya sangat gembira dan sangat teruja sekarang, bukan kerana kami menang menentang pasukan yang kuat, tetapi kerana kami melakukan yang terbaik untuk menonjolkan kekuatan kami sendiri.

"Kami bekerjasama dengan sangat baik, dan tiada penyesalan mengenai perlawanan ini, jadi kami gembira untuk diri kami sendiri.

"Selepas kalah dalam perlawanan pertama (menentang New Zealand), ia memberi kesan kepada perlawanan kedua kami.

"Tetapi kami mengkaji perlawanan itu, menemui masalah kami sendiri dan perkara yang paling penting ialah memberi tumpuan kepada perlawanan seterusnya daripada memikirkan perlawanan yang lepas," kata pemain No. 5 China, Gu Yaoyao.

Diundi dalam kumpulan yang mungkin paling sukar, Gu menggambarkan bagaimana semangat berpasukan membantu pasukannya bersedia dari segi mental.

"Selepas melihat lawan dalam kumpulan yang sama...  juara Olimpik dan pemenang pingat gangsa Olimpik dalam kumpulan, kumpulan ini memang sukar. Kami juga menghadapi tekanan dan rasa gugup.

"Tetapi jurulatih dan rakan sepasukan memberikan kaunseling psikologi antara satu sama lain, membantu kami redakan tekanan, bermain dengan gaya kami sendiri dan kekal bersatu.

 "Matlamat kami sekarang adalah untuk mara dari peringkat kumpulan, memberi tumpuan kepada setiap perlawanan dan tidak berfikir terlalu jauh," kata Gu.

Sementara itu, pasukan Amerika Syarikat (AS) memenangi kedua-dua perlawanan mereka dalam Kumpulan C, manakala Perancis yang baru memenangi pingat emas menerusi kejohanan lelaki, juga mencatatkan dua kemenangan menentang Jepun dan Brazil.

Perancis dan AS akan bertemu pada Isnin untuk menentukan pemenang Kumpulan C.

Australia adalah satu-satunya pasukan dengan rekod sempurna dalam Kumpulan B, selepas mereka menewaskan Afrika Selatan dan Britain.

-- BERNAMA-XINHUA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan