EKONOMI

E.SUN Sasar Pengembangan Di Malaysia

29/07/2024 10:55 AM

Oleh Karina Imran

KUALA LUMPUR, 29 Julai (Bernama) -- E.SUN Bank Taiwan akan terus memantau peraturan berkaitan daripada agensi kerajaan Malaysia untuk terus berkembang daripada pejabat perwakilan ketika ini kepada operasi cawangan sepenuhnya di Malaysia berikutan peranan penting Malaysia dalam rangka kerja ekonomi serantau.

Pengerusi E.SUN Commercial Bank dan E.SUN FHC, Joseph Huang berkata bank itu jika dibenarkan bercadang untuk meneruskan operasi cawangan secara aktif dan meneroka peluang untuk pelaburan serta penggabungan dan pengambilalihan.

“Malaysia adalah anggota penting ASEAN, anggota Perkongsian Ekonomi Komprehensif Serantau (RCEP) dan Perjanjian Komprehensif dan Progresif untuk Perkongsian Trans-Pasifik (CPTPP) dan ekonomi keempat terbesar di ASEAN.

“Kuala Lumpur sebagai pusat politik dan ekonomi Malaysia adalah bertaraf antarabangsa dengan banyak bank asing, bank tempatan Malaysia dan perusahaan menubuhkan ibu pejabat mereka di sini,” katanya kepada Bernama.

Pada masa ini, Pejabat Perwakilan E.SUN Bank Kuala Lumpur tidak dibenarkan menjalankan perniagaan perbankan kerana sekatan peraturan.

Peranan utamanya adalah untuk membantu pelanggan dengan rakan niaga dan mengumpulkan maklumat pasaran tempatan.

 

Penampilan Sulung E.SUN di Malaysia

E.SUN Bank membuat penampilan sulungnya di Malaysia dengan penubuhan pejabat perwakilan di sini pada 26 Julai 2024 untuk mengukuhkan lagi komitmennya kepada rantau ASEAN.

Beribu pejabat di Taipei, E.SUN kini mempunyai cawangan di Singapura, Vietnam, Kemboja, Myanmar dan pejabat perwakilan di Thailand.

Menerusi penambahan pejabat perwakilan Kuala Lumpur, E.SUN kini mengendalikan 32 cawangan di 11 negara dan wilayah.

Pejabat perwakilan di Malaysia memberi tumpuan kepada pengumpulan maklumat ekonomi dan kewangan tempatan, pejabat itu juga sedang berusaha untuk memenuhi keperluan operasi syarikat multinasional (MNC) terkemuka Taiwan di Malaysia, berperanan sebagai lanjutan daripada platform ASEAN E.SUN.

“Kluster industri elektronik dan semikonduktor di Malaysia telah berkembang secara menyeluruh. Di bawah trend penyusunan semula rantaian bekalan dan sokongan dasar, MNC telah tertarik untuk menubuhkan operasi di Malaysia.

“Ia memacu pembangunan industri nilai tambah tinggi seperti elektronik, semikonduktor, dan kenderaan elektrik di peringkat tempatan,” katanya.

 

MNC dari Taiwan dalam Pasaran ASEAN

Huang menekankan bahawa syarikat Taiwan memainkan peranan penting dalam rantaian bekalan global terutamanya dalam industri elektronik.

Terdapat banyak MNC Taiwan di negara ASEAN, katanya.

“Singapura dan Malaysia mempunyai hubungan perdagangan dan pelaburan yang rapat dengan kedua-dua negara menjadi rakan dagangan global kedua terbesar antara satu sama lain tahun lepas. Singapura ialah rakan dagangan terbesar Malaysia di ASEAN.

“Selain itu, Singapura dan Malaysia telah mengumumkan penubuhan 'kumpulan kerja kerjasama rantaian bekalan' untuk meneroka perjanjian perdagangan bebas melalui mesyuarat pertukaran biasa, meningkatkan aliran perdagangan dan daya tahan rantaian bekalan antara kedua-dua negara, yang akan mengukuhkan lagi kerjasama ekonomi dua hala," katanya.

Beliau berkata E.SUN Bank berharap dapat memanfaatkan pengalaman luasnya dalam alam sekitar, sosial dan tadbir urus untuk mengamalkan kemampanan dengan bersungguh-sungguh memandangkan kedua-dua Singapura dan Malaysia mempromosikan pembangunan mampan secara aktif dan telah menetapkan matlamat untuk mengurangkan pencemaran dan pelepasan gas rumah hijau.

-- BERNAMA 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan