DUNIA

Perpaduan Palestin Diperkukuh Di Sebalik Cabaran Pemergian Haniyeh

02/08/2024 05:02 PM

KUALA LUMPUR, 2 Ogos (Bernama) -- Masa depan rakyat Palestin selepas pembunuhan pemimpin tertinggi Hamas, Ismail Haniyeh mungkin dipenuhi dengan cabaran, namun insiden tragis sebegini sering menyatukan rakyat Palestin dan menguatkan tekad serta keazaman mereka dalam perjuangan untuk kebebasan dan kemerdekaan mereka.

Duta Palestin ke Malaysia, Walid Abu Ali berkata kepimpinan Haniyeh, terutamanya sebagai Ketua Biro Politik Hamas, memainkan peranan penting dalam membentuk strategi perjuangan dan gerakan politik Palestin.

“Melihat ke hadapan, masa depan rakyat Palestin selepas peristiwa tragis ini kekal penuh cabaran. Bagaimanapun, insiden sebegini sering berfungsi untuk menyatukan rakyat Palestin, memperkukuh tekad dan keazaman mereka untuk meneruskan perjuangan untuk kebebasan dan kemerdekaan,” katanya.

Haniyeh dibunuh di Tehran, Iran pada awal pagi Rabu, 31 Julai. Beliau berada di ibu kota Iran untuk menghadiri upacara angkat sumpah Presiden Iran, Masoud Pezeshkian.

Muncul dalam program Bernama World pada hari Jumaat, Walid berkata pembunuhan Haniyeh menekankan konflik yang sengit dan berterusan antara Israel dan Palestin, dan mengutuk apa yang beliau sifatkan sebagai genosid Israel terhadap rakyat Palestin.

Beliau melaporkan hampir 40,000 pembunuhan, 15,000 penahanan dan lebih 90,000 kecederaan dalam kalangan rakyat Palestin ketika konflik berterusan.

Di tengah-tengah keganasan yang berterusan, Walid menyeru kuasa besar dunia dan masyarakat antarabangsa untuk memberi tekanan lebih besar kepada Israel agar menghentikan tindakannya, dan memainkan peranan lebih kuat dalam menamatkan keganasan serta mengurangkan penderitaan rakyat Palestin yang tidak bersalah.

“Tindak balas masyarakat antarabangsa akan menjadi penting dalam menangani implikasi lebih luas daripada tindakan ini dan dalam usaha mencapai resolusi yang menegakkan keadilan dan keamanan,” katanya.

Dalam menggesa tindakan antarabangsa yang segera dan mantap, Walid berkata: “Memastikan kerangka di mana keamanan dan keadilan yang sejati dapat dicapai adalah penting untuk sebarang kemajuan ke arah keamanan yang berkekalan.”

Beliau juga menekankan kepentingan menangani punca utama konflik, seperti pendudukan, penempatan, dan hak penentuan nasib sendiri untuk rakyat Palestin.

Walid menegaskan kepentingan perdamaian dalaman, dengan menyatakan bahawa perpaduan adalah penting bagi rakyat Palestin, terutamanya pada masa-masa kritikal ini.

“Tiada siapa yang menang daripada konflik dalaman kecuali Israel,” katanya.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan