DUNIA

Ulang Tahun Konvensyen Geneva Ke-75 Disambut Dengan Kebimbangan

12/08/2024 11:08 PM

GENEVA, 12 Ogos (Bernama-dpa) --  Jawatankuasa Antarabangsa Palang Merah (ICRC) yang berpangkalan di Geneva melihat sedikit sebab untuk meraikan Konvensyen Geneva yang ditandatangani 75 tahun lepas dengan tujuan melindungi hak asasi manusia bagi orang awam yang terperangkap dalam peperangan.

"Undang-undang kemanusiaan antarabangsa berada di bawah tekanan, diabaikan dan diperkecilkan," kata Presiden ICRC, Mirjana Spoljaric di Geneva pada Isnin.

Menurut agensi berita Jerman dpa, Spoljaric sangat bimbang dan memberi amaran bahawa pihak-pihak yang terlibat dalam konflik semakin mendesak terhadap batasan apa yang mereka anggap boleh diterima dalam peperangan.

Ini melemahkan kesan perlindungan Konvensyen Geneva, katanya.

Organisasi yang benar-benar berkecuali itu sepatutnya memantau pematuhan konvensyen di seluruh dunia. Empat Konvensyen Geneva telah ditandatangani pada 12 Ogos 1949, dan  196 negara telah meratifikasikannya..

Kini ia terpakai secara universal, kepada tentera dan kumpulan bersenjata bukan negara. Antaranya, ia melindungi orang awam dan tahanan perang.

Spoljaric menekankan bahawa hospital dan sekolah semakin kerap diserang dalam konflik. Di samping itu, bantuan kemanusiaan kadang-kadang disekat dengan alasan bahawa bahan berkenaan boleh disalahgunakan untuk tujuan lain selain daripada menyokong orang awam yang tidak terlibat.

Beliau merayu kepada negara dan kumpulan yang terlibat dalam konflik di seluruh dunia untuk memperbaharui komitmen mereka terhadap Konvensyen Geneva, dan menegaskan bahawa walaupun terdapat 20 konflik aktif di seluruh dunia 25 tahun lalu, hari ini terdapat lebih daripada 120.

ICRC kini berhubung dengan 200 pihak yang terlibat dalam konflik semasa dan melatih ramai daripada mereka untuk menggalakkan pematuhan terhadap undang-undang kemanusiaan antarabangsa.

-- BERNAMA-dpa


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan