BERITA TERGEMPAR   Pelarasan gaji sebanyak 15 peratus kepada pegawai Kumpulan Pelaksana dan pegawai Kumpulan Pengurusan dan Profesional - PM Anwar | PM Anwar umum pelarasan gaji sebanyak tujuh peratus kepada pegawai Kumpulan Pengurusan Tertinggi | 
 AM

SSPA Terap Roh, Semangat Reformasi Perkhidmatan Awam - PM Anwar

16/08/2024 12:22 PM

PUTRAJAYA, 16 Ogos (Bernama) --  Sistem Saraan Perkhidmatan Awam (SSPA) yang berkuat kuasa 1 Dis ini, mengandungi roh dan semangat Reformasi Perkhidmatan Awam yang perlu dilaksanakan bagi menjayakan agenda Malaysia MADANI, kata Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Beliau berkata tiga ikhtiar untuk menjayakan reformasi itu ialah meningkatkan kadar produktiviti dan kecekapan perkhidmatan awam; meningkatkan kesediaan penjawat awam dalam melaksanakan perubahan; dan meningkatkan daya saing negara.

“Saya tidak mahu ada andaian di luar kita hanya nak menarik minat dan sokongan penjawat awam, kita ambil keputusan ini (melaksanakan SSPA) kerana kita anggap ini keputusan yang adil untuk penjawat awam.

“Maka SSPA mesti diukur berdasarkan produktiviti dan sumbangan secara langsung kepada kecekapan penjawat awam di semua peringkat, desa kota kecil, bandar dan kota raya,” katanya  ketika berucap pada Majlis Amanat Perdana Perkhidmatan Awam (MAPPA) Ke-19 di sini, hari ini.

Beliau berkata kerajaan telah bersetuju agar Sistem Saraan Malaysia (SSM) digantikan kepada SSPA, setelah mengambil kira pelbagai faktor dan melaksanakan pertimbangan yang teliti serta berhemah.

Berita selanjutnya selepas ini.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan