AM

SEGiM Beri Perlindungan Jangka Panjang Kepada Pekerja Ekonomi Gig - Ahmad Zahid

27/08/2024 01:39 PM

KUALA LUMPUR, 27 Ogos (Bernama) -- Kerajaan komited untuk mewujudkan Suruhanjaya Ekonomi Gig Malaysia (SEGiM) selepas rang undang-undang berkaitan kebajikan pekerja gig dibentangkan di Parlimen pada Oktober ini.

Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata pelaksanaan suruhanjaya itu perlu disegerakan untuk memberikan perlindungan jangka panjang serta latihan upskilling (peningkatan kemahiran) dan reskilling (latihan semula) kepada kumpulan pekerja berkenaan.

"Dalam tempoh kurang dua bulan ini, kita akan membentangkannya ke Jemaah Menteri dan selepas itu kita akan melakukan pembentangan dalam sidang Parlimen pada akhir tahun ini.

"Yang penting, SEGiM ialah pencetus perubahan yang tidak banyak negara telah memperkenalkannya tetapi Kementerian Sumber Manusia (KESUMA) dan Kementerian Pendidikan Tinggi telah berkolaborasi di bawah pejabat TPM (Timbalan Perdana Menteri) sendiri untuk merealisasikan suruhanjaya ini," katanya.

Ahmad Zahid yang juga Menteri Kemajuan Desa dan Wilayah berkata demikian selepas merasmikan Seminar Teknikal Persatuan Keselamatan Sosial Antarabangsa (ISSA) 2024 di Pusat Dagangan Dunia Kuala Lumpur di sini hari ini. 

Turut hadir Menteri Sumber Manusia Steven Sim Chee Keong dan Timbalannya Datuk Seri Abdul Rahman Mohamad serta Presiden ISSA Datuk Seri Dr Mohammed Azman Aziz Mohammed.

Selain itu, Ahmad Zahid berkata kerajaan telah merancang satu program untuk pekerja ekonomi gig dengan menyediakan kursus kemahiran secara percuma dan bayaran elaun, yang boleh diikuti semasa mereka menguruskan kerja harian.

Majlis Pendidikan dan Latihan Teknikal dan Vokasional (TVET) Negara, menurut beliau juga telah menyusun kaedah bagi membolehkan pekerja ekonomi gig mengikuti kursus TVET yang mempunyai kadar kebolehpasaran tenaga kerja yang diperlukan negara.

"Kita amat mengambil kepedulian … jika pekerja ekonomi gig mencapai umur lebih 40 tahun, produktiviti mereka mungkin menurun, namun keluarga dan anak-anak harus dijaga. 

"Maka, di sinilah (perlu) ada kerjaya yang disiapkan untuk mereka melalui program yang (akan) mereka ikuti," katanya.

Seminar Teknikal ISSA 2024 yang dianjurkan Pertubuhan Keselamatan Sosial (PERKESO) bertujuan mencapai beberapa objektif antaranya meningkatkan kesedaran tentang inisiatif oleh pertubuhan itu dan rakan kongsi keselamatan sosial lain dalam memperluas perlindungan kepada pekerja serta perkembangan terkini dan trend masa depan ekonomi gig.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan