SUKAN

Nur Syaiful Tak Sabar Lepas Rindu Pada Cahaya Mata Sulung

06/09/2024 06:24 AM

Daripada Amiril Muttaqien Meketar

PARIS, 5 Sept (Bernama) -- Di sebalik kegigihannya menjalani latihan bagi menghadapi Sukan Paralimpik Paris 2024, perenang para negara Muhammad Nur Syaiful Zulkafli memendam rindu kepada cahaya mata sulungnya yang baru berusia tiga bulan. 

Nur Syaiful berkata beliau hanya sempat meluangkan masa beberapa hari sahaja bersama anak lelakinya itu susulan komitmen latihan selama dua bulan di China sebelum menyertai Sukan Paralimpik di sini.

“Saya sempat beberapa hari dengan isteri (Fatin Husna Japar) sehinggalah saat kelahiran Nashwan di Sarawak, kemudian saya perlu ke China untuk berlatih di sana.

“Selepas tamat latihan di China, saya hanya dibenarkan balik dua hari sahaja untuk menjenguk keluarga termasuk anak saya sebelum berlepas ke Paris 2024,” katanya kepada Bernama.

Terdahulu, Nur Syaiful menutup kempen Sukan Paralimpik Paris 2024 dengan meraih tempat ketujuh acara 50 meter (m) gaya bebas lelaki S5 (kecacatan fizikal) dengan catatan masa 34.34 saat (s) di Paris La Defense Arena di sini, hari ini.

Beliau juga beraksi dalam dua final sebelum ini dengan menduduki tempat keenam dalam acara 100m gaya bebas lelaki S5 selepas merekodkan 1 minit 16.60s dan juga kedudukan sama dalam 100m kuak dada lelaki SB4 menerusi catatan masa 1:46.71s.

Perenang dari Sarawak itu berkata beliau sememangnya mahu berehat seketika sejurus pulang ke tanah air minggu depan serta turut merancang untuk mengadakan kenduri akikah.

Mengenai prestasinya di Paris 2024, atlet berusia 29 tahun itu mengakui sukar mencabar kelompok perenang terbaik dunia dalam kelasnya yang memiliki kelebihan menggunakan kaki bagi meningkatkan kepantasan dalam kolam renang.

Beliau yang hanya bergantung kepada bahagian atas badan bermula dari perut untuk berenang mengakui bergelut beraksi dengan jaguh negara lain susulan kecacatan di bahagian kaki dan lumpuh separuh badan, akibat kemalangan ketika berusia 17 tahun.

Bagaimanapun, pemenang emas Sukan Para Asia Hangzhou 2022 itu tetap berpuas hati kerana berjaya mencapai sasaran layak ke final bagi ketiga-tiga acara tersebut.

“Pihak persatuan ada letak sasaran kepada saya untuk berada dalam kelompok lima terbaik acara 50m gaya bebas lelaki S5 namun tidak berjaya lakukannya hari ini. Namun KPI (indeks prestasi utama) saya ke tiga final tercapai,” katanya.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan