DUNIA

Dasar Luar Pelbagai Arah Malaysia: Strategi Utama Dalam Dunia Yang Bergelora

17/09/2024 11:57 PM

KUALA LUMPUR, 17 Sept (Bernama) -- Tidak menghairankan mengapa Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim menggunakan hak prerogatif untuk melibatkan Rusia dan BRICS Plus juga?

Soalan ini, yang dikemukakan oleh penganalisis hal ehwal antarabangsa Dr Phar Kim Beng, menggambarkan kompleksiti dasar luar pelbagai arah Malaysia.

"Thailand telah memohon untuk menjadi ahli blok BRICS Plus juga, dan tidak ada komen sinis terhadap Thailand dalam media terbuka," tulisnya dalam artikelnya yang bertajuk "A World of Negative Spirals Demand A Multi-Directional Foreign Policy in Malaysia."

Phar berpendapat Malaysia harus kekal dengan pendekatannya dalam dasar luar untuk melindungi kepentingannya sebelum mencapai titik yang perubahan menjadi mustahil atau terlalu sukar untuk diurus.

“Selain itu, rakyat Malaysia sendiri tidak membantah terhadap inisiatif yang diambil oleh kepimpinan negara, maka secara logiknya tidak ada alasan bagi pihak lain untuk mengkritik atau berbicara negatif terhadap kepimpinannya, sekali lagi,” katanya.

Phar berkata ketika masyarakat antarabangsa tidak dapat menyesuaikan diri dengan kontigensi dalam cara yang teratur dan multilateral, adalah tidak wajar untuk mengharapkan Malaysia bertahan selamanya pada "piawaian universal hubungan antarabangsa," ketika dasar perumpamaannya secara harfiah tidak ada.

"Sama ada Ukraine atau Gaza, pemimpin Malaysia tidak boleh dijangka melihat kedua-dua isu itu sebagai sama, terutama apabila konflik bersenjata di Ukraine dan Gaza dicetuskan oleh punca yang berbeza.

"Inilah masalah mereka yang menuduh Malaysia mengamalkan 'piawaian berganda' apabila Putrajaya tidak lagi berpegang teguh untuk menentang pencerobohan Rusia terhadap Ukraine, yang bermula pada 24 Feb 2022," kata Phar.

Phar menekankan bahawa Malaysia harus bergantung pada "diplomasi tradisional" dan "diplomasi perdagangan," menurut Menteri Luar Datuk Seri Mohamad Hasan.

"Ini telah menjadi templat negara yang telah dicuba dan diuji sejak 1957. Perdana Menteri Anwar Ibrahim, yang mempunyai kuasa utama dan akhir dalam menentukan dasar luar Malaysia, tidak sepatutnya dilihat secara negatif lawatannya ke Rusia pada awal September 2024," katanya.

Menurutnya, terdapat tiga sebab kukuh mengapa Anwar perlu melibatkan diri dengan Rusia.

Satu daripada alasannya adalah perang di Ukraine walaupun situasinya membangkitkan keprihatinan, ini tidak bermakna bahawa dunia harus terus merasakan beban moral untuk terlibat atau memfokuskan perhatian pada konflik tersebut tanpa batas waktu. 

"Disebabkan kesan perang ini terhadap harga bahan api, makanan, (makanan haiwan) dan baja, ramai yang ingin perang ini berakhir," tulis Phar.

Namun pada 2024, katanya, "menandakan Pengerusian Rusia di BRICS, dikenali sebagai BRIC Plus kerana keanggotaannya yang diperluas.

"Moscow tidak boleh dipaksa untuk tunduk kepada G7, Kesatuan Eropah (EU) dan Organisasi Perjanjian Atlantik Utara (NATO) tanpa merosakkan kredibilitinya.

"Sebagaimana keadaannya, Keluaran Dalam Negara Kasar (GDP) China sudah 64 kali lebih besar daripada Rusia," katanya.

Sebab lain adalah walaupun Malaysia boleh terus menentang perang ini secara prinsip, berdasarkan undang-undang antarabangsa, kepentingan nasional menetapkan bahawa "Malaysia tidak boleh menyokong kepada sesuatu usaha yang tidak ada harapan untuk kejayaan.”

-- BERNAMA


 

 

 


 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan