EKONOMI

Kilang Baharu Schott Di Kedah Perkukuh Malaysia Sebagai Hab Pembuatan Global

30/09/2024 08:30 PM

KUALA LUMPUR, 30 Sept (Bernama) -- Kemudahan pengeluaran canggih Schott Glass Malaysia Sdn Bhd di Kulim, Kedah, mengukuhkan lagi kedudukan Malaysia sebagai hab pembuatan global untuk penyelesaian kaca khusus mewah, menurut Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA).

Ketua Pegawai Eksekutif Datuk Sikh Shamsul Ibrahim Sikh Abdul Majid berkata pelaburan berterusan Schott di Malaysia adalah sejajar dengan visi yang ditetapkan dalam Pelan Induk Perindustrian Baharu (NIMP) 2030.

“NIMP 2030 bertujuan mengubah Malaysia menjadi ekonomi berpendapatan tinggi, dan kemudahan baharu Schott di Kulim membuktikan daya tarikan negara sebagai hab industri berteknologi tinggi.

“Peluasan ini bukan sahaja akan mewujudkan peluang pekerjaan yang bernilai malah juga memacu pertumbuhan ekonomi dalam inovasi, teknologi dan keusahawanan,” katanya dalam kenyataan pada Isnin.

Kemudahan di Kulim itu dijangka mewujudkan kira-kira 400 pekerjaan kejuruteraan dan pengeluaran mahir dan menyediakan peluang pekerjaan yang berharga dalam ekonomi tempatan.

Kapasiti Schott dapat ditingkatkan dengan ketara menerusi tapak baharu itu untuk membekalkan komponen optik berkualiti tinggi kepada industri berteknologi tinggi antarabangsa, termasuk realiti tambahan (AR).

Tapak pengeluaran Asia pertama syarikat itu yang terletak di Pulau Pinang dan telah ditubuhkan pada 1974.

Kilang itu telah berkembang menjadi kemudahan termaju yang menggaji lebih 1,300 jurutera mahir dan pekerja pengeluaran, menghasilkan komponen optik dan bahan khusus untuk pelbagai kegunaan berteknologi tinggi.

Ahli lembaga pengarah Schott Dr Andrea Frenzel berkata perasmian kilang Kulim merupakan satu pencapaian penting bagi kumpulan teknologi antarabangsa itu.

“Setengah abad yang lepas, Schott mewujudkan tapak pengeluaran pertama kami di Asia, iaitu di Pulau Pinang. Hari ini, kami gembira untuk meneruskan usaha ini dengan berkembang dan mengukuhkan kehadiran kami di Malaysia,” katanya.

-- BERNAMA

 


 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan