AM

Penguasaan Bahasa Tidak Harus Bersifat ''zero-sum game'' - PM Anwar

06/10/2024 12:05 PM

IPOH, 6 Okt (Bernama) --  Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim mengingatkan penekanan terhadap sesuatu bahasa tidak seharusnya bersifat ’zero-sum game'’, sehingga meminggirkan Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan.

Beliau berkata sebarang penekanan dalam aliran persekolahan untuk menggunakan bahasa lain seperti Cina dan Tamil tidak sepatutnya mengurangkan penekanan terhadap Bahasa Melayu, yang mempunyai kedudukan istimewa dalam Perlembagaan Persekutuan dan dasar Pendidikan Negara. 

Anwar yang juga Menteri Kewangan berkata penekanan yang sama juga perlu diberi perhatian dalam sektor swasta. 

"Memang benar saya antara yang menekankan keperluan penguasaan Bahasa Inggeris dalam dunia yang mencabar, dan penguasaan bahasa Cina atau Tamil, Bahasa Arab dan bahasa lain. Tidak ada negara yang kian meningkat maju yang akan menyisihkan bahasa-bahasa utama di dunia.

"Namun, ini bukan zero-sum game. Penekanan kepada penguasaan Bahasa Inggeris yang sangat perlu dan utama di negara ini, tidak seharusnya meminggirkan atau mengurangkan penekanan terhadap penguasaan Bahasa Melayu yang baik sebagai Bahasa Kebangsaan," katanya ketika berucap merasmikan pelancaran Bulan Bahasa Kebangsaan 2024 Peringkat Kebangsaan di sini, hari ini.

-- BERNAMA

 


 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan