AM

9 Peserta Tilawah, 10 Hafazan Perdengar Bacaan Pada Hari Kedua MTHQA

06/10/2024 03:46 PM

KUALA LUMPUR, 6 Okt (Bernama) -- Sembilan peserta tilawah dan 10 peserta hafazan memperdengarkan bacaan masing-masing pada hari kedua Majlis Tilawah dan Hafazan al-Quran Antarabangsa ke-64 (MTHQA) di Pusat Dagangan Dunia di sini hari ini.

Qari Mesir Mohamad Abdel Karim Kamel Attia, mendahului senarai peserta tilawah yang akan berlangsung pada malam ini, diikuti Qari Kemboja Kriya Lim, Qariah Kyrgyzstan Mariam Abdiraimova, Qari China Ma Fengying dan Qari Filipina Saidi Datala Saiduna.

Selain itu, Qari Kosovo Flamur Kasami, Qari Iraq Riyadh Ahmed Abed, Qariah Brunei Dr Siti Wardah Abdul Rahman dan Qari Bosnia dan Herzegovina Ammar Efendic turut akan memperdengarkan bacaan masing-masing malam ini.

Terdahulu pada sebelah pagi, seramai 10 peserta kategori hafazan telah selesai mengalunkan bacaan ayat suci al-Quran. Antara peserta terlibat adalah Abdulaye Joau Gaspar dari Angola, Mohammed Bouhassoune (Perancis), Khadidja Yacoub Younous Ahmad (Republik Afrika Tengah), Oumar Farouck (Cameroon), Mouhamed Issifou (Benin) dan Messoude Toulba dari Mauritania.

Huffaz dari Itali Muhammad Mudassar, Hafizah dari Maldives, Fathimath Shaya Zahir bersama peserta dari Ireland Abdulbaari Salami dan Mamadou P Balde dari Liberia, turut memperdengarkan bacaan masing-masing dalam kategori Hafazan.

Bertemakan ‘Al-Falah Pemacu Malaysia MADANI’, MTHQA ke-64 yang dirasmikan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim malam tadi, melibatkan 92 peserta dari 71 negara terdiri daripada 53 peserta tilawah dan 39 hafazan.

Pengurniaan hadiah kepada johan tilawah dan johan hafazan al-Quran akan disempurnakan oleh Yang di-Pertuan Agong Sultan Ibrahim dan Raja Permaisuri Agong Raja Zarith Sofiah pada 12 Okt ini.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan