AM

Akta Koperasi 1993 Akan Dipinda - Ewon

08/10/2024 08:33 PM

KUALA LUMPUR, 8 Okt (Bernama) -- Akta Koperasi 1993 akan dipinda melibatkan 96 peruntukan asal dalam akta tersebut yang akan disusun semula dan ditambah baik.

Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi Datuk Ewon Benedick berkata draf pindaan itu yang kini sedang disiapkan akan dibawa ke Kabinet sebelum dijangka dibentangkan di Dewan Rakyat tahun hadapan.

"Kami jangkakan sebanyak 200 pindaan (peruntukan) baharu akan dimasukkan dalam akta tersebut, melibatkan perkara-perkara dasar yang telah dipersetujui.

“Pindaan-pindaan ini dibuat bagi memperkukuhkan elemen pengawalseliaan dan memastikan perundangan koperasi kekal relevan dengan persekitaran ekonomi semasa,” katanya pada sidang media selepas mempengerusikan Mesyuarat Majlis Perundingan Koperasi Kebangsaan (MPKK) Bilangan 2/2024 di sini hari ini.

Beliau berkata antara peruntukan utama yang akan dimasukkan ke dalam akta itu adalah berkaitan liberalisasi perniagaan koperasi dan aspek tadbir urus termasuk kawal selia pendaftaran koperasi.

Ewon berkata draf pindaan itu dibuat berdasarkan cadangan agensi-agensi di bawah kementerian melalui kajian selidik dijalankan sebelum ini.

"Selepas ini, kita akan adakan sesi libat urus dengan koperasi-koperasi seluruh negara untuk mendapatkan pandangan mereka terhadap cadangan ini sebelum dibentangkan di Parlimen," katanya.

Terdahulu, beliau mempengerusikan mesyuarat MPKK yang turut dihadiri Ketua Pegawai Eksekutif Suruhanjaya Koperasi Malaysia Datuk Rusli Jaafar serta ketua-ketua agensi di bawah kementerian yang menyaksikan pembentangan beberapa kertas kerja termasuk cadangan penggubalan akta tersebut.

Mesyuarat itu, katanya memberi fokus kepada menentukan hala tuju pembangunan gerakan koperasi negara serta bertujuan mempertingkatkan kerjasama antara Kerajaan Persekutuan dengan Kerajaan Negeri.

Dalam pada itu, Ewon memaklumkan peluncuran Sambutan Tahun Koperasi Sedunia 2025 yang penganjurannya diketuai Angkatan Koperasi Kebangsaan Malaysia Berhad (Angkasa) akan diadakan pada Disember ini.

  -- BERNAMA

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan