Institut Inovasi Teknologi Emiriah Arab Bersatu (UAE) Merevolusikan Model Bahasa AI Dengan Seni Bina Baharu

13/08/2024 10:07 AM

ABU DHABI, Emiriah Arab Bersatu, 13 Ogos (Bernama) -- Institut Inovasi Teknologi (TII), pusat penyelidikan saintifik global terkemuka dan tonggak penyelidikan gunaan Majlis Penyelidikan Teknologi Lanjutan (ATRC) Abu Dhabi, telah melancarkan model bahasa baharu yang besar dalam siri Falcon, iaitu Falcon Mamba 7B. Model baharu tersebut ialah Model Bahasa Ruang Keadaan (SSLM) sumber terbuka no.1 yang berprestasi global di dunia, seperti yang disahkan secara bebas oleh Hugging Face.

Sebagai SSLM pertama untuk Falcon, ini menyimpang daripada model Falcon terdahulu yang semuanya menggunakan seni bina berasaskan pengubah. Model Falcon Mamba 7B yang baharu ini ialah satu lagi contoh penyelidikan rintisan yang dikendalikan oleh institut dan alatan serta produk rintisan yang disediakan kepada komuniti dalam format sumber terbuka.

 

Untuk teks penuh, klik di sini


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan