SUKAN > BERITA

TERBUKA INDONESIA: ZII JIA TEMPAH TIKET SUKU AKHIR BERTEMU KUNLAVUT

07/06/2024 12:22 AM

KUALA LUMPUR, 6 Jun (Bernama) -- Pemain perseorangan lelaki profesional negara Lee Zii Jia berjaya menempah tiket ke suku akhir kejohanan badminton Terbuka Indonesia 2024 selepas mengharungi pertarungan sengit aksi pusingan kedua menentang Weng Hong Yang dari China malam ini.

Pada aksi di venue ikonik, Istora Senayan itu, Zii Jia yang mendaki ke posisi ketujuh dalam kemas kini ranking dunia Selasa lepas diberi tentangan hebat sebelum terpaksa akur tewas 20-22 di set pertama.

Bagaimanapun, Zii Jia membuktikan kehebatannya apabila bangkit dengan bergaya untuk membenam lawan yang menghuni ranking dunia ke-19 itu 21-9 di set kedua sebelum mencatat kemenangan 21-16 di set penentuan sekali gus mengesahkan kemaraan ke suku akhir.

Menanti Zii Jia di pusingan lapan terbaik esok ialah juara dunia 2023 Kunlavut Vitidsarn dari Thailand yang melangkah ke suku akhir dengan bergaya selepas menumpaskan wakil India Priyanshu Rajawat 21-10, 21-17.

Kali terakhir Zii Jia membuat perhitungan dengan Kunlavut adalah pada pusingan ketiga di temasya Sukan Asia Hangzhou 2022 tahun lepas yang menyaksikan pemain negara berusia 26 tahun itu menang 10-21, 21-19, 21-6.

Pada masa sama, beregu wanita negara Pearly Tan-M. Thinaah turut mara ke pusingan suku akhir selepas menewaskan pasangan tuan rumah Apriyani Rahayu-Siti Fadia Silva Ramadhanti 21-18, 21-19 pada aksi pusingan kedua dan akan bertemu pasangan nombor satu dunia Chen Qing Chen-Jia Yi Fan dari China.

Dalam pada itu, beregu campuran profesional negara Tan Kian Meng-Lai Pei Jing turut menempah slot di suku akhir selepas mengatasi cabaran gandingan Denmark Mathias Christiansen-Alexandra Boje 15-21, 23-21, 21-14.

Pasangan nombor 21 dunia itu akan bertemu pilihan kelapan kejohanan Kim Won Ho-Jeong Na Eun dari Korea Selatan.

Terdahulu, tiga wakil negara berjaya meloloskan diri ke suku akhir iaitu pemain perseorangan lelaki Leong Jun Hao dan dua beregu lelaki Man Wei Chong-Tee Kai Wun serta Goh Sze Fei-Nur Izzuddin Rumsani.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan