WILAYAH - SARAWAK > BERITA

MENTERI LUAR MALAYSIA ADAKAN LAWATAN RASMI SULUNG KE FILIPINA PADA 1 JULAI

30/06/2024 07:07 PM

KUALA LUMPUR, 30 Jun (Bernama) -- Menteri Luar Datuk Seri Mohamad Hasan akan mengadakan lawatan rasmi sulung beliau ke Filipina pada 1 Julai.

Kementerian Luar (Wisma Putra) dalam satu kenyataan pada Ahad memaklumkan lawatan itu menandakan satu langkah penting dalam mengukuhkan hubungan diplomatik antara Malaysia dan Republik berkenaan yang telah terjalin selama lebih enam dekad.

Semasa lawatannya, Mohamad akan mengadakan pertemuan dua hala bersama rakan sejawat beliau, Enrique A. Manalo, bagi menilai kemajuan hubungan dua hala Malaysia-Filipina yang merangkumi pelbagai bidang yang bermanfaat bersama.

Kedua-dua menteri juga akan bertukar pandangan berhubung isu-isu serantau dan antarabangsa yang berkepentingan bersama.

Selain pertemuan dua hala, Mohamad juga dijadual akan mengadakan kunjungan hormat ke atas Presiden Filipina, Ferdinand R. Marcos, Jr.

"Memandangkan Malaysia dan Republik Filipina menyambut ulang tahun ke-60 penubuhan hubungan diplomatik pada tahun ini, lawatan ini amat signifikan bagi meningkatkan lagi hubungan erat yang telah lama terjalin antara kedua-dua negara, baik dalam konteks hubungan dua hala mahupun ASEAN," kata Wisma Putra.

Pada tahun 2023, Filipina merupakan rakan dagang kelima terbesar Malaysia dalam kalangan negara anggota ASEAN, dengan jumlah dagangan bernilai US$7.92 bilion (RM36.12 bilion).

-- BERNAMA

 

 

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan