WILAYAH - SARAWAK > BERITA

MALAYSIA DISERU MEMIMPIN ASEAN TANGANI KRISIS KEMANUSIAAN MYANMAR, PENINDASAN ROHINGYA

18/07/2024 01:26 PM

Oleh Wan Muhammad Aslah Wan Razali

KUALA LUMPUR, 18 Julai (Bernama) -- Sebagai pengerusi Sidang Kemuncak ASEAN 2025 yang akan datang, Malaysia diseru untuk mengambil peranan utama dalam menangani krisis kemanusiaan dan melindungi hak serta nyawa masyarakat Rohingya di Myanmar.

Keganasan berterusan terhadap Rohingya yang majoritinya beragama Islam telah mendorong Organisasi Rohingya Burma UK (BROUK) untuk mendesak campur tangan antarabangsa segera.

Dalam satu temu bual dengan Bernama baru-baru ini, Presidennya, Tun Khin berkata bahawa walaupun terdapat langkah-langkah sementara oleh Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) yang bertujuan untuk melindungi penduduk Rohingya, langkah-langkah perlindungan itu terbukti tidak mencukupi.

"Sebagai negara anggota ASEAN, kita memerlukan Malaysia, sebagai pengerusi Sidang Kemuncak ASEAN 2025 yang akan datang, untuk mengiktiraf krisis kecemasan yang dihadapi Rohingya.

"Malaysia mesti mengetuai usaha untuk menghentikan genosid dan pembunuhan di luar undang-undang yang menyasarkan Rohingya oleh kedua-dua pihak," desaknya.

Tun Khin berkata keadaan di Burma amat teruk, dengan tentera semakin lemah manakala kumpulan revolusi semakin kuat setiap hari, menambah bahawa komuniti Rohingya menyokong semua kumpulan revolusi yang berjuang menentang pemerintahan diktator tentera di Myanmar.

Namun, beliau menekankan ironi tragis bahawa kumpulan revolusi yang sama, khususnya Tentera Arakan, kini melakukan keganasan terhadap Rohingya dengan alasan pengambilan paksa.

Rohingya, yang sudah menjadi mangsa genosid dari kekejaman 2017 yang dilakukan oleh tentera Myanmar, kini menghadapi gelombang keganasan baharu.

Menurut Tun Khin, 600,000 Rohingya di negeri Rakhine hidup dalam keadaan terancam, dengan sekurang-kurangnya 2,000 terbunuh dalam dua bulan lepas oleh tentera Myanmar dan Tentera Arakan.

Keganasan ini amat teruk di kawasan Buthidaung, yang mempunyai populasi Rohingya yang besar, katanya.

"Rohingya terperangkap di tengah-tengah pertempuran antara Tentera Arakan dan tentera Burma. Mereka tertakluk kepada pengambilan paksa dan menghadapi ancaman berterusan terhadap nyawa dan rumah mereka," jelasnya.

Ketika ditanya oleh Bernama sama ada beliau percaya kepada janji Junta untuk mengadakan pilihan raya dan mengembalikan negara kepada pemerintahan demokratik, presiden organisasi itu menjawab bahawa beliau tidak menyokong janji tentera Burma untuk memulihkan pemerintahan demokratik di Myanmar.

Beliau menegaskan bahawa Rohingya mencari hak kewarganegaraan, hak orang asli dan semua hak lain yang dirampas oleh pemerintahan diktator tentera Burma.

Tun Khin menegaskan bahawa komuniti Rohingya komited untuk penubuhan sebuah kesatuan persekutuan yang inklusif dan menyatakan bahawa apabila membincangkan masa depan kerajaan perpaduan persekutuan, Rohingya harus dimasukkan dalam proses itu sebagai satu kumpulan etnik.

Beliau menyatakan penolakan yang jelas terhadap sebarang bentuk kediktatoran tentera, menegaskan keperluan untuk memastikan hak mereka dan mengenal pasti tentera sebagai musuh bersama Myanmar.

"Inilah tentera yang membunuh ribuan Rohingya pada 2017, tentera yang sama di bawah pimpinan Min Aung Hlaing, yang mengarahkan pembakaran sekurang-kurangnya 390 kampung, membakar hidup-hidup kanak-kanak Rohingya dan merogol ribuan wanita Rohingya.

"Kami sebagai Rohingya termasuk etnik minoriti lain telah menghadapi penganiayaan selama beberapa dekad, terutamanya genosid yang kami hadapi di bawah tentera Burma," katanya.

Tun Khin menjelaskan bahawa apabila rejim tentera tahu ia akan kehilangan kuasa, ia cuba mengalihkan perhatian komuniti antarabangsa dengan mendakwa sokongan tentera negara dan cuba mengadakan pilihan raya.

Beliau menegaskan bahawa strategi ini tidak akan berjaya, kerana rejim tersebut telah kehilangan kepercayaan rakyat dan tidak lagi mewakili negara, setelah kehilangan kawalan terhadap 70 peratus wilayahnya.

Sementara itu, pada April 2021, untuk mencapai penyelesaian damai di Myanmar, pemimpin sembilan negara anggota ASEAN dan ketua Junta Myanmar, Jeneral Kanan Min Aung Hlaing, bersetuju untuk mengikuti Konsensus Lima Perkara (5PC).

5PC itu adalah: penamatan segera keganasan di negara itu; dialog antara semua pihak; pelantikan utusan khas; bantuan kemanusiaan oleh ASEAN; dan lawatan utusan khas ke Myanmar untuk bertemu dengan semua pihak.

Pengasas Bersama Gabungan Rohingya Bebas, Nay San Lwin, menyatakan kekecewaan yang mendalam terhadap kekurangan kemajuan mengenai 5PC ASEAN berhubung Myanmar, kerana lebih tiga tahun telah berlalu sejak perjanjian itu, namun tiada hasil nyata yang dilihat, walaupun dengan janji junta untuk mematuhi dan melaksanakan langkah-langkahnya.

"ASEAN mempunyai dasar tidak campur tangan dalam hal ehwal dalaman negara. Bagaimanapun, kami telah melihat perubahan dalam dasar ini, seperti tidak membenarkan ketua junta menghadiri sidang kemuncak ASEAN dan menyekat menteri luar Myanmar, yang merupakan langkah positif.

"Tetapi tekanan yang lebih kuat terhadap tentera Myanmar masih diperlukan," katanya kepada Bernama.

Lwin menegaskan bahawa Piagam ASEAN, yang ditulis oleh negara anggotanya, harus digunakan untuk memberi tekanan kepada tentera Burma, terutama kerana Myanmar tidak mematuhi atau melaksanakan 5PC.

Beliau berkata walaupun ASEAN biasanya tidak mengenakan sekatan, situasi semasa di Myanmar memberi kesan kepada lebih 50 juta orang, dengan Rohingya paling menderita.

Tindakan tentera sejak rampasan kuasa telah menyebabkan lebih 70,000 rumah musnah, lebih 500,000 terbunuh dan lebih 25,000 ditahan sewenang-wenangnya, meneruskan apa yang disifatkannya sebagai genosid berterusan terhadap Rohingya.

"Kami mendesak komuniti ASEAN untuk mengambil tindakan lebih tegas terhadap Myanmar, bukan hanya dalam bentuk kecaman dan sekatan, kerana ini tidak mengubah situasi.

"Negara-negara ASEAN mesti mencari penyelesaian untuk menghentikan masalah ini, kerana ia bukan hanya isu dalaman. Orang ramai melarikan diri ke Thailand dan Malaysia, menjadikannya isu serantau," tegasnya.

Myanmar telah berada di bawah pemerintahan tentera sejak 1962, dengan hanya tempoh singkat pemerintahan awam yang dipimpin oleh Aung San Suu Kyi. Namun, bahkan kerajaan itu pun terpaksa berkongsi kuasa dengan tentera, kata Lwin.

Beliau menegaskan bahawa ASEAN mesti menyasarkan Myanmar yang stabil dan maju, menangani isu serantau seperti penghijrahan orang bot Rohingya dan migran lain.

"Terdapat masalah yang lebih besar daripada rampasan kuasa itu sendiri, kerana rakyat sedang menderita. Undang-undang kerahan tenaga telah menyebabkan golongan muda melarikan diri dari negara itu.

"Kami menghadapi situasi terburuk di seluruh negara. ASEAN mesti mengubah piagamnya, kerana dasar tidak campur tangan memberikan kekebalan kepada tentera Burma."

Undang-undang kerahan tenaga Myanmar, yang pertama kali diperkenalkan pada 2010, diaktifkan semula pada Februari 2024 oleh Junta. Undang-undang itu mewajibkan semua lelaki berumur 18-35 dan wanita berumur 18-27 untuk berkhidmat dalam angkatan bersenjata sekurang-kurangnya dua tahun.

Lwin mendesak ASEAN untuk membenarkan mangsa memfailkan kes terhadap tentera, dan percaya bahawa jika negara ASEAN bersetuju untuk membenarkan akauntabiliti dan keadilan, ia akan memberi tekanan yang ketara kepada tentera Myanmar.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan