WILAYAH - SARAWAK > BERITA

Bomba Periksa 15 Stesen MRT Pastikan Akta 341 Dipatuhi

26/08/2024 10:49 AM

PUTRAJAYA, 26 Ogos (Bernama) -- Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) memeriksa 15 stesen Transit Aliran Massa (MRT) di ibu negara bagi memastikan Akta Perkhidmatan Bomba 1988 (Akta 341) yang telah dikuatkuasakan dipatuhi sepenuhnya premis berkenaan, baru-baru ini.

JBPM dalam kenyataan hari ini memaklumkan hasil pemeriksaan mendapati pihak premis perlu melakukan beberapa penambahbaikan antaranya melibatkan sistem siar raya, panel utama sistem pencegahan kebakaran, sistem ‘pressure rise’ pada tangga keselamatan dan lampu kecemasan yang tidak berada dalam kondisi sepatutnya.

Menurut JBPM, semua penemuan itu akan direkodkan sebelum notis Memberitahu Tentang Keperluan-Keperluan yang Perlu Dipatuhi (FC6) dikeluarkan kepada pihak premis bagi tujuan pematuhan.

“Pemeriksaan ini sebagai antara langkah siap siaga JBPM dalam memastikan Sistem Perkakasan Keselamatan Kebakaran di premis berfungsi dan berada dalam keadaan baik,” menurut kenyataan itu.

Pemeriksaan itu juga dilakukan bagi memastikan Pelan Tindakan Keselamatan Kebakaran berada dalam keadaan baik semasa insiden atau kebakaran untuk keselamatan nyawa dan harta benda.

JBPM memberitahu operasi yang dijalankan selama dua hari bermula 21 Ogos lepas itu diketuai Penolong Pengarah Bahagian Keselamatan Kebakaran JBPM Kuala Lumpur Mohamad Hamizal Ainuddin.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan