WILAYAH - SARAWAK > BERITA

Vietnam Kemukakan Cadangan Untuk Perangi Jenayah Rentas Sempadan Asean

29/08/2024 06:52 AM

VIENTIANE, 28 Ogos (Bernama-VNA) -- Menteri Keselamatan Awam Vietnam, Sen. Left. Jen Luong Tam Quang menyeru kerjasama serantau yang lebih erat dalam memerangi jenayah rentas sempadan pada Mesyuarat Menteri-Menteri ASEAN Mengenai Jenayah Rentas Sempadan ke-18 (AMMTC-18) yang diadakan di Vientiane pada Rabu, lapor Agensi Berita Vietnam (VNA).

Dalam ucapannya, Quang mengemukakan beberapa cadangan untuk memperkukuh usaha kolektif dalam menangani aktiviti jenayah rentas sempadan, termasuk memperhebat perkongsian maklumat mengenai aktiviti jenayah dan penubuhan pasukan petugas bersama untuk menyiasat serta mengesahkan jenayah rentas sempadan, selain penyelarasan rondaan bagi memerangi pengedaran dadah, pemerdagangan  manusia, jenayah terancang, dan jenayah siber.

Beliau berkata semua pihak perlu menyelaraskan pemantauan dan menangani jenayah yang dilakukan oleh warga sesebuah negara di negara lain dengan lebih baik , serta menekankan kepentingan kempen media serantau yang pelbagai untuk meningkatkan kesedaran awam dan mencegah ancaman seperti pemerdagangan  manusia, keganasan, dan jenayah siber dari awal.

Menteri itu juga menyeru peningkatan keberkesanan dalam menangani permintaan bantuan undang-undang bersama, ekstradisi, dan pemindahan penjenayah antara negara ASEAN. Ini termasuk usaha untuk mengesan dan memulihkan aset yang diselewengkan atau diubah, memastikan kepatuhan kepada peraturan undang-undang dan keperluan diplomatik.

Untuk bersaing dengan kepantasan perkembangan teknikal yang digunakan penjenayah, Quang mencadangkan peningkatan kerjasama dalam inovasi sains dan teknologi peringkat tinggi, seperti kecerdasan buatan, data raya dan pembantu maya.

Beliau turut menekankan keperluan untuk menyokong latihan dan pembangunan kapasiti bagi anggota penguat kuasa undang-undang untuk meningkatkan keupayaan praktikal dan memerangi jenayah rentas sempadan dengan prinsip tidak ketinggalan di belakang penjenayah serta mencegah jenayah daripada berkembang, menurut VNA.

Para peserta dalam acara itu turut mencadangkan beberapa syor untuk memperkukuh kerjasama dan strategi dalam memerangi jenayah rentas sempadan pada masa depan.

-- BERNAMA-VNA

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan