WILAYAH - SARAWAK > BERITA

Rakyat Malaysia Di Luar Negara Sambut Hari Kebangsaan Ke-67 Dengan Upacara Patriotik

01/09/2024 01:31 PM

KUALA LUMPUR, 1 Sept (Bernama) -- Komuniti Malaysia di Hungary menyambut Hari Kebangsaan ke-67 dan Hari Malaysia ke-61 dengan perhimpunan yang penuh semangat patriotik di Kedutaan Malaysia di Budapest.

Kedutaan Malaysia di Budapest dalam satu kenyataan memaklumkan acara yang diadakan pada 31 Ogos itu menampilkan upacara menaikkan bendera yang menjadi peringatan kuat akan kekayaan sejarah Malaysia serta nilai kemerdekaan dan kedaulatan.

Majlis dimulakan dengan upacara menaikkan Jalur Gemilang diiringi nyanyian lagu kebangsaan, Negaraku.

Suasana penuh emosi menyelubungi kira-kira 200 rakyat Malaysia yang menetap di Hungary, mencerminkan kepentingan majlis itu serta kemajuan yang telah dicapai negara sejak kemerdekaan.

Dalam ucapannya, Duta Besar Malaysia ke Hungary Francisco Munis menekankan kepentingan memahami dan menghargai prinsip kemerdekaan dan kedaulatan yang telah membentuk perjalanan Malaysia sebagai sebuah negara.

Beliau turut menekankan bagaimana nilai-nilai itu telah membawa kebebasan, keharmonian, dan kemajuan kepada Malaysia, menggesa masyarakat untuk mengekalkan perpaduan yang menjadi teras kepada kemakmuran negara.

“Perpaduan rakyat Malaysia adalah penting untuk keamanan dan kemakmuran negara kita yang berterusan,” kata Francisco, sambil menggalakkan rakyat Malaysia yang tinggal di Hungary untuk menghormati undang-undang dan tradisi tempatan, serta menekankan kepentingan hidup bersama secara harmoni di negara tuan rumah.

Sambutan diteruskan dengan jamuan makan tengah hari yang dianjurkan oleh kedutaan dengan para hadirin menikmati pelbagai hidangan tradisional Malaysia.

Perhimpunan itu memberikan ruang untuk komuniti Malaysia menjalin hubungan, meraikan warisan bersama, dan memperkukuh identiti kebangsaan mereka.

Sementara itu, di Geneva, Switzerland semangat patriotik yang sama turut dizahirkan apabila rakyat Malaysia berkumpul di Rumah Malaysia untuk upacara menaikkan bendera.

Acara yang diketuai oleh Wakil Tetap Malaysia ke Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu di Geneva Datuk Nadzirah Osman diserikan dengan persembahan lagu Tanggal 31 oleh anak-anak kakitangan Perwakilan Tetap Malaysia.

Persembahan itu menyemarakkan lagi semangat patriotik dalam kalangan hadirin, mengukuhkan hubungan emosi dengan tanah air mereka.

Dalam ucapan alu-aluannya, Nadzirah menekankan tema Hari Kebangsaan tahun ini, “Malaysia MADANI: Jiwa Merdeka”, menyeru untuk memupuk semangat patriotik yang kuat dalam kalangan rakyat Malaysia, di mana jua mereka berada.

“Walaupun kita jauh dari tanah air, upacara simbolik hari ini seharusnya mengukuhkan identiti kebangsaan kita, meningkatkan semangat patriotik, dan mengeratkan hubungan antara kita.”

Beliau menggalakkan rakyat Malaysia di luar negara, termasuk di Switzerland, untuk memainkan peranan aktif dalam mempromosikan imej Malaysia di persada antarabangsa.

Nadzirah turut menggesa komuniti untuk membawa pulang pengalaman dan pengetahuan positif yang diperoleh di luar negara bagi menyumbang kepada pembangunan berterusan Malaysia.

Sambutan di Geneva diakhiri dengan jamuan minum petang, di mana para hadirin berpeluang untuk bersua muka semula dan menikmati hidangan Malaysia.

Acara itu bukan sahaja menjadi sambutan Hari Kebangsaan Malaysia tetapi juga sebagai simbol perpaduan bagi diaspora Malaysia, mengukuhkan ikatan identiti kebangsaan yang melangkaui sempadan.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan