WILAYAH - SARAWAK > BERITA

Menjelang Setahun Konflik "Taufan Al-Aqsa": Bagaimana Malaysia Menyokong Gaza

10/09/2024 06:02 PM

Dr. Abdelrahman Ibrahim, pensyarah dan pakar teknologi pendidikan di Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) yang berasal dari bandar Al-Ramlah, Palestin, berkongsi rasa terima kasih rakyat Palestin atas solidariti dan sokongan yang ditunjukkan oleh Malaysia dan rakyatnya menjelang ulang tahun pertama konflik Gaza-Israel 2023.

 

KUALA LUMPUR, 10 Sept (Bernama) -- Ketika ulang tahun pertama konflik "Taufan Al-Aqsa" yang juga dikenali sebagai konflik Gaza-Israel 2023 semakin hampir, negara-negara di seluruh dunia sedang merenung mengenai kesan keganasan itu serta solidariti yang ditunjukkan kepada rakyat Palestin.

Konflik "Taufan Al-Aqsa" meletus pada 7 Oktober 2023, susulan beberapa siri ketegangan yang memuncak antara kumpulan pejuang Palestin di Gaza dan tentera rejim Israel.

Konflik itu menyebabkan kemusnahan meluas, mengorbankan puluhan ribu nyawa dan menyebabkan ratusan ribu penduduk hilang dan kehilangan tempat tinggal, selain kemusnahan rumah, sekolah dan infrastruktur penting di Gaza.

Dalam tempoh genting ini, respons Malaysia amat pantas, memberikan sokongan material dan moral kepada Gaza. Usaha ini berterusan dengan pelbagai sektor masyarakat Malaysia, pertubuhan bukan kerajaan (NGO) rasmi dan pertubuhan bukan berasaskan keuntungan (NPO) menyumbang kepada usaha bantuan di Semenanjung Gaza yang terkepung yang telah berada di bawah sekatan tidak adil selama 17 tahun.

 

Bantuan Kemanusiaan, Perpaduan Awam dan Advokasi

 

Satu daripada sumbangan terbesar Malaysia semasa konflik adalah bantuan kemanusiaan. Rakyat Malaysia, kerajaan dan pelbagai pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dengan pantas menggerakkan usaha untuk menghantar bekalan ke Gaza, termasuk makanan, bantuan perubatan dan barangan keperluan asas untuk keluarga yang terjejas.

Individu yang terjejas oleh konflik menerima bantuan makanan, air bersih, tempat perlindungan dan rawatan perubatan daripada dana yang disalurkan. Bagaimanapun, sokongan paling kuat yang memberi kesan kepada dunia dan rakyat Palestin di Gaza ialah sokongan moral dan turun ke jalan dalam semua bentuk. Pakaian Palestin, bendera Palestin dan selempang keffiyeh Palestin menjadi sebahagian daripada budaya harian rakyat Malaysia.

Sokongan Malaysia terhadap Gaza juga dicirikan oleh ‘limpahan solidariti’ daripada rakyat Malaysia. Sepanjang konflik, rakyat Malaysia mengadakan perhimpunan, perhimpunan doa dan acara amal untuk menunjukkan sokongan kepada rakyat Palestin.

Orang ramai menaikkan sepanduk ikonik "Save Palestin" di seluruh negara, dan kempen media sosial yang menyokong Gaza menjadi tular. Pertubuhan masyarakat sivil seperti Viva Palestina Malaysia, Aqsa Syarif, dan MyCARE mengetuai kutipan dana serta kempen kesedaran untuk mendidik orang ramai tentang situasi di Gaza serta menjamin penghantaran bantuan berterusan ke wilayah itu.

Rakyat Malaysia daripada pelbagai latar belakang agama dan etnik bersatu dalam seruan mereka untuk keamanan dan keadilan, menunjukkan rasa empati dan solidariti yang kuat melanda seluruh negara. Masjid, gereja dan kuil turut memainkan peranan aktif, menganjurkan sesi doa dan mengumpul sumbangan untuk Gaza.

Melalui penyelarasan bantuan antarabangsa, Malaysia turut membuka hospitalnya kepada rakyat Palestin yang cedera parah dan memerlukan rawatan perubatan lanjutan – termasuk mereka yang cedera parah akibat serangan udara dan insiden ganas lain.

Kementerian Pendidikan Tinggi di Malaysia memberikan pengecualian yuran selama dua semester untuk pelajar Palestin selepas konflik "Taufan Al-Aqsa."

Dalam era media terbuka, media Malaysia memberikan sumbangan besar dengan membuka pelbagai platform medianya kepada rakyat Palestin dan penyokong perjuangan Palestin.

Ini membolehkan mereka memperjelas situasi di Gaza dan membentangkan naratif Palestin yang sebenar,  ketika kebanyakan platform media antarabangsa berpihak kepada naratif Israel yang menggambarkan mereka sebagai mangsa dan bukannya sebagai pembunuh kejam.

Spektrum sokongan yang luas ini mencerminkan keprihatinan Malaysia yang mendalam terhadap perjuangan Palestin. Ia menekankan komitmen jangka panjang negara ini untuk menyokong masyarakat yang tertindas di seluruh dunia.

 

Usaha Diplomatik: Sokongan Teguh Malaysia untuk Palestin

 

Sokongan Malaysia terhadap Gaza bukan sahaja melalui bantuan kemanusiaan. Malaysia adalah antara penyokong paling lantang dalam memperjuangkan hak dan kedaulatan Palestin di peringkat antarabangsa.

Sepanjang konflik "Taufan Al-Aqsa", pemimpin Malaysia secara konsisten menyeru agar perang dan keganasan dihentikan. Mereka mengecam tindakan tentera rejim Israel di Gaza. Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam pelbagai forum antarabangsa, termasuk Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) menggesa tindakan antarabangsa yang lebih tegas untuk menghentikan keganasan di Gaza dan memberikan keadilan kepada rakyat Palestin.

Kepercayaan bahawa penyelesaian dua negara – dengan Baitulmuqaddis Timur sebagai ibu negara Palestin – adalah penting untuk keamanan yang berkekalan di rantau itu berakar umbi dalam pendirian Malaysia. Malaysia juga aktif menyertai inisiatif diplomatik dengan negara majoriti Islam lain melalui Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC), menggesa negara anggota mengambil tindakan kolektif sebagai tindak balas terhadap krisis kemanusiaan di Gaza.

Usaha diplomatik Malaysia telah berusaha untuk meningkatkan kesedaran dan mendesak resolusi konkrit untuk menyokong hak Palestin di peringkat global.

 

Memandang ke Hadapan: Komitmen Negara terhadap Keamanan dan Keadilan

 

Ketika kiraan detik bermula untuk ulang tahun pertama konflik terhadap orang awam, wanita, kanak-kanak dan warga emas, peranan Malaysia dalam menyokong Gaza adalah amat besar dan pelbagai.

Malaysia telah menunjukkan komitmennya yang tidak berbelah bahagi kepada perjuangan Palestin dengan menyediakan bantuan kemanusiaan segera, memperjuangkan keadilan di peringkat antarabangsa, menggerakkan masyarakat sivil, dan berusaha untuk pembinaan semula jangka panjang.

Usaha Malaysia memberikan harapan dan kelegaan kepada rakyat Gaza dalam menghadapi kesukaran, menonjolkan kekuatan solidariti dan belas kasihan semasa krisis. Walaupun jalan menuju keamanan masih penuh cabaran, Malaysia terus berdiri teguh bersama Gaza, memperjuangkan keadilan dan masa depan yang lebih cerah untuk rakyat Palestin. Terima kasih, Malaysia.

-- BERNAMA

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan