WILAYAH - SARAWAK > BERITA

Monsun Timur Laut: 660 Pps Di Seluruh Sarawak Sedia Digunakan - Uggah 

09/10/2024 08:11 PM

KUCHING, 9 Okt (Bernama) --Sebanyak 660 Pusat Pemindahan Sementara (PPS) di seluruh Sarawak  yang boleh menempatkan seramai 160,719 mangsa bencana siap sedia untuk digunakan dan dibuka pada bila-bila masa bagi menghadapi musim Monsun Timur Laut (MTL).

Timbalan Premier Sarawak Datuk Amar Douglas Uggah Embas berkata MTL dijangka bermula pada awal bulan depan hingga Mac 2025.

Justeru, katanya Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri Sarawak (JPBNS) sentiasa bersedia menghadapi musim MTL dengan kekuatan 9,817 sumber manusia dibantu 295 aset darat, 211 aset laut atau sungai, 20 aset udara dan 269 aset sokongan lain.

Unggah, yang juga Pengerusi JPBNS, berkata Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) bersedia dengan bekalan bantuan bencana dalam memastikan kapasiti mencukupi di semua depoh simpnanan, setor pejabat dan di pangkalan hadapan.

Beliau berkata semasa MTL, hujan berterusan untuk tempoh beberapa hari boleh mengakibatkan kejadian banjir di kawasan berkedudukan rendah dan juga kawasan yang kerap berlaku banjir.

"Sekiranya hujan lebat berlaku serentak dengan kejadian air pasang, kejadian banjir akan menjadi lebih buruk,” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Katanya, menurut ramalan Jabatan Meteorologi, hujan lebat bagi Sarawak dijangka akan bermula pada Disember 2024 hingga Februari 2025 dan dijangka akan mengalami taburan hujan paling tinggi pada bulan Januari 2025.

“ Selain itu, Residen Bahagian dan Pegawai Daerah turut diarahkan agar bilik gerakan banjir di semua bahagian dan daerah dapat diaktifkan pada bila-bila masa diperlukan bagi memastikan respons yang cekap dan efisien diberikan kepada masyarakat dalam menghadapi situasi banjir," katanya.

Beliau meminta masyarakat perlu membuat persediaan awal sekiranya diarahkan untuk berpindah ke tempat yang selamat semasa berlaku kejadian bencana dan menyimpan semua dokumen penting dengan selamat daripada hilang dan musnah akibat bencana.

--BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan